Mästerkockarnas afton

I fredags var jag inbjuden till en 'knytis' hos Jessica (vet ni som följer mig på Instagram: matstugan). Ni kanske tror att en knytis är lite paj, baguette, en pastasallad och halvdant ljummet vin. Nix Pix, inte här, inte denna gången! Det blev en hejdundrande matafton som jag sent ska glömma. Vilken mat, vilket sällskap och så många skratt. 
 
Menyn för kvällen! Det var Gunnars tre små asiatiska rätter - vietnamesiska vårrullar med två dippsåser, tonfisktataki med Som Tam (grön papayasallad) och sedan ångade hjärtmusslor med galangal, citrongräs och limeblad (inte i bild). Pernilla bjöd på tartar på Salmalax med forellrom, äppelkuber, gurka mm. Åke på Moules Marinare. Linda på betor med hängmörad biff. Sedan Jessicas Gotländsk biff med chili, parmesan, basilika och citronsmör och däremellan hennes fantastiska campari och grapefruktssorbet.  
En saling blandning av mästerkockar och kokboksförfattare. Så perfekt!
Anettes vit chokladmousse med kardemumma, citruskesella, hallon och blodapelsin. 
Slutligen en dekadent varm brietårta med färska fikon och mandelsplitter. Jag hade även med mig en ostbricka med bl a Saint Agur och kex.  Vi åt från 18.30 till efter ett på natten. Dessutom fördrink och vin ovanpå allt. Jag var minst sagt mör resten av helgen. Bästa kvällen på så länge! Så mycket matinspiration och skratt på en och samma kväll! 

Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Det var inget dåligt knytis, värsta lyxmaten! Snygga bilder på god mat!

Svar: Tack Marja! Det var en otrolig kväll:-)
Linda /Matstugan

2013-02-13 @ 20:58:16
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Gunnar Mattiasson

Tusen tack för en fantastisk kväll! Vansinnigt roligt och gott! :)

Svar: Så härlig kväll Gunnar! Jag drömmer om dina rullar, papayasalladen, tonfisken...inte minst såserna! Ha det bra/Kram!
Linda /Matstugan

2013-02-13 @ 23:49:53
URL: http://www.gastronautadventures.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin