Auberginedipp till rostat pitabröd - lite meze

'
Så god dipp som passar perfekt som förrätt för att stilla den värsta hungern. Kan också tänka mig att ha den på en buffé, brunch eller som sidorätt.
 
Den här dippen kom inte till utan problem. Ingen är perfekt!! Jag är ju något besatt av att förbereda saker dagen innan i det här fallet natten innan. Så där stod jag och langade in auberginehalvorna i ugnen för rostning vid 12 tiden på natten. Sen fixade jag lite på datorn och...glömde ugnen. Helt plötsligt började det lukta mycket bränt. Rusar ut i köket och hivar ut plåten med två förkolnade halvor. Som om inte det var nog så går brandlarmet halv ett på natten av all rök och jag hör hur alla grannar rusar upp. Fy, vad pinsamt!!! Men samtidig bra för jag var lite osäker på om vårt brandlarm fungerade, men nu vet jag att det gör det.
 
 
Så här ska de alltså INTE se ut! Den som ligger främst testade jag att ta bort det svarta för att se om jag kunde använda den, det kunde jag inte. Så det var bara att stressa till affären på  morgonkvisten och inhandla en ny aubergine. Den här gången satt jag och vaktade ugnen från det att jag satte in halvorna till det att de kom ut perfekt gylllenbruna på ytan.
 
Du behöver
1 stor aubergine
1 vitlöksklyfta
1/4 dl olivolja
100 g philadelphiaost
salt, svartpeppar
 
Gör så här
Sätt ugnen på 250 C
 
Dela auberginen på längden. Pensla på med olivolja på snittytan. Rosta i ugnen i ca 20 minuter. De ska vara bruna på ytan. Låt svalna.
 
Gröp ur köttet och släng skalen. Mixa i mixer eller med stavmixer tillsammans med resterande olja, phildelphia och vitlök. Det ska vara alldeles slätt.
 
Pitabröd
sätt ugnen på 200 C
Ta 2 pitabröd. Skär brödet i trianglar och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Pensla med olivolja och lite flingsalt.

Kommentarer
Postat av: cecilia

vill bara intyga att det var sååååå gott

2012-03-13 @ 22:38:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin