Frasiga kycklinglår med körsbärssås och timjan

 
Körsbär gör sig superbt till kyckling och jag gillar verkligen Kronfågels handstyckade produkter med skinn. Det blir knaprigt och saftigt som bara den. Den här gången testade jag att pensla på med timjan och olja på kycklingen och till det en sås på körsbär, timjan och balsamvinäger. Gott! Körsbärssåsen går riktigt snabbt att göra så ingen tidskrävande rätt.
 
Du behöver (för 4 pers)
8 kycklinglår (helst handstyckade med skinn, alternativt bröstfilé med skinn)
ca 225 g körsbär (jag köpte frysta från Garant på Willys, men ännu bättre att köpa färska såklart)
2 msk olivolja
3 tsk finhackad färsk timjan
1 tsk salt
½ tsk peppar
1 schalottenlök
2 msk balsamvinäger
2 msk farinsocker (eller ljust muscovadoscoker)
 
Gör så här
Börja med att blanda 2 tsk finhackad timjan med 1 tsk salt och peppar. Stek kycklinglåren med skinnet ner i olivoljan i en stekpanna ca 10 min. Vänd sedan och pensla lite av olivoljan i pannan på skinnsidan, strössla över timjansaltet. fortsätt steka i ca 5 min tills innertemperaturen är 70 C. Lägg över kycklingen på aluminiumfolie och slut igen i litet paket tills körsbärssåsen är klar. Häll av all olivolja från stekpannan där du stekt kycklingen förutom ca 1 msk.  
 
Hacka körsbären grovt. Finhacka schalottenlöken. I med löken i pannan och på med medelvärme. Låt löken bli gyllenbrun och lite mjuk. Det gör inget om det är lite brunt i pannan från stekningen av kycklingen. Tillsätt körsbären. Rör runt hela tiden och låt det småputtra tills det börjar juica sig. Tillsätt balsamvinäger, socker och 1 tsk finhackad timjan.  Rör tills sockret har löst sig. Salta och peppra efter smak.
  

Kommentarer
Postat av: milla

Körsbärssås vad spännande :)

2012-07-29 @ 11:44:19
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin