Saffransbullar med mandelmassa och en skjuts sprit


Ja, då var det dags! Nu blir det till att baka och fixa. Först ut var såklart saffransbullar. Dessa är klassiker hos oss och blir saftiga av mandelmassan och speciella med kardemumma och en skvätt sprit i. FAVORITER.

Du behöver (för sådär 20-25 bullar)
1 påse saffran (0,5 g)
1 msk sprit (rom, konjak eller vodka)
½ tsk salt
75 g smör
3 dl lättmjölk
25 g jäst (för söta degar)
1/4 burk Kesella (10%)
1 dl strösocker
1 litet ägg
8-10 dl vetemjöl

Fyllning
50 g smör
½ tsk stött kardemumma
200 g mandelmassa

Pensling
1 ägg
hackade nötter
pärlsocker

Gör så här
Stöt saffran med salt. Tillsätt spriten. Låt stå sådär en halvtimma.

Smält smöret och häll i mjölken. Se till att det blir fingervarmt. Blanda nu ner saffransvätskan. I en bunke smular du ner jästen. Häll över saffransmjölken. Rör ordentligt så att jästen löser sig. Tillsätt kesella, socker, ägg och nästan all mjöl. Arbeta ihop till en smidig deg. Tillsätt så mycket mjöl som det behövs. Jäs under duk ungefär 50 minuter.

Knåda ihop degen.





Kavla ut en stor rektangel. Bred över smör med kardemumma. Använd osthyveln för att hyvla över tunna skivor av mandelmassa så att hela rektangeln är täckt med skivorna. Rulla ihop. Skär i sådär 2-3 cm tjocka skivor. Lägg pappersformar i muffinsplåtar och lägg i skivorna.






Sätt ugnen på 250 C. Jäs ungefär 30 min under duk.

Pensla på ägg och strö på pärlsocker och nöthack. Grädda cirka 8-10 minuter.



Check på den!


Kommentarer
Postat av: Katarina

Så fina saffransbullar du bakat!

2011-11-22 @ 02:10:25
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Tant Gul

Mmm vad gott! ser fram emot att få baka en del gott till helgerna. Fin blogg du har :-)

2011-11-22 @ 16:54:42
URL: http://tantgulsblogg.se
Postat av: sofie mumsfillibaba

Har nog så kallat amnings-minne. Får skriva upp allt på små lappar. Ofta glömmer jag lapparna hemma. Nu kom jag på att det var saffran jag skulle köpa idag. Såååå sugen på lussebullar i vilken form som helst...:)

2011-11-22 @ 18:51:34
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Åh, det här låter bra mycket godare än vanliga lussebullar, och vad fina de blev! Jag älskar saffran, det ger en så härlig färg <3 Och dina bilder är så härliga, jag vill också stå i ditt kök och baka, det ser ut som ett perfekt bakkök ;)

2011-11-23 @ 02:02:52
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com
Postat av: Helena

Snygga och så otroligt goda! Jag strödde grovhackade russin över fyllningen innan jag rullade ihop och det blev verkligen lussebullar de lux. Omdömet jag fick när jag bjöd på dem var "De godaste saffransbullarna någonsin!" och bättre än så kan det väl inte bli! :-)



Nu ska det snart testas att bakas saffranssemlor på denna deg. Tack för receptet!

2012-02-16 @ 11:05:39
Postat av: Linda-matstugan

Helena, vad otippat att få en gullig kommentar på saffransbullarna så här i semmeltider, men så glad jag blev (och smickrad). Vad spännande att du ska göra semlor av smeten. Berätta gärna hur det gick! Ha det fint!

2012-02-16 @ 21:47:27
URL: http://matstugan.blogg.se/
Postat av: fia

goda!!!

2012-12-01 @ 18:10:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin