Oxfilé på en bädd av äpple i krämig svampsås


Vi åt den här lyxiga rätten mitt i veckan för att fira att Annie äntligen, äntligen, mot alla odds, fått en dagisplats på det dagis som ligger 2 minuters promenad från oss. Det betyder att jag slipper kånka två stycken småtyper på och av buss måndag-fredag under hösten, slipper kränga på vinteroveraller och hela faderullan innan man ens kommer utanför dörren. Det var så värt att fira! Det var faktiskt min sambo som hittade receptet på recept.nu och svängde ihop det. Han gjorde om den något dock.

För 4 pers:
4 bitar oxfilé
1 liten gul lök
200 g champinjoner
1 burk kantareller, ca 200 g
2½ torrt vitt vin
2 dl köttbuljong
1 msk tomatpuré
3 dl vispgrädde
4 skivor vitt formbröd
2 gröna äpplen

Salt, peppar


Gör så här:
Finhacka löken, skiva champinjonerna. Fräs lök och svampen i smör i kastrull. Tillsätt vinet och buljongen och koka ihop tills det finns sådär 2/3 av vätskan kvar. Häll i grädden och tomatpurén. Småkoka tills såsen tjocknat och smaka av med salt och peppar.

Salta och peppra på oxfilén. Stek tills det är lagom genomstekt. Håll varmt.

Skär bort kanterna på brödet. Skär fyra stora skivor av äpplena, låt skalet vara kvar. Stek bröd och äppelskivor i smör.

Lägg upp brödet på tallrikarna, lägg på äppelskivorna och sist köttet. Häll över rikligt med varm sås.

Gott med klyftpotatis (när är inte klyftpotatis gott?)


Verkligen gott med syran från äpplet tillsammans med den gräddiga svampsåsen och det möra köttet

Kommentarer
Postat av: Leontine

Åh grattis!! Det blir väl hur skönt som helst! Det där såg så underbart gott ut. Jag blir alltid lika hungrig av att kolla din blogg. Kram!



Ps! Annie har väl inte glömt berätta att hon vågade gå på stor-toan här hos mig i förrgår? =)

2011-05-19 @ 13:02:33
URL: http://shrinknurse.blogg.se/
Postat av: Linda

Bästa du!



Jag har inte ens tackat dig för att du hämtade A i tisdags. Du är världens världens bästa och jag och Annie tycker så otroligt mycket om dig!

Ps. Hon har inte berättat om toan, men hårspännena hon fick av dig får jag inte röra och hon vägrar ta bort dem från kartongbiten de sitter fast i.

2011-05-19 @ 14:07:56
URL: http://matstugan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin