Vita Stjärnor och mörka hjärtan av nougat och saffransmarsipan

Här är finaste julgodiset ni kan tänka er. Vill ni ha uppmärksamhet så är det dessa hjärtan och stjärnor ni ska satsa på. Lite pilligt minst sagt, men inte alls svårt. Jag blandade saffran i marsipanen, men ni kan givetvis blanda marsipanen med kaffe, likör, sprit, fruktpuré eller något annat gott. De är så värda det lilla pillet. Jag tänker göra en omgång till innan jul och testa att ha i något annat roligt i marsipanen.  

Du behöver
250 g marsipan (ju finare desto bättre i detta fall)
½ pkt saffran
200 g nougat

Mörk choklad
Vit choklad

Gör så här
Knåda in saffranet i marsipanen. Kavla ut tunt. Tryck ner en låda, t ex matlåda eller någon slags form, så den stansar ut marsipanen. Nu vänd på formen och klipp till bakåplåtspapper så det passar på botten av formen. Lägg ner den kavlade och stansade marsipanen.

Smält nougat och häll över marsipanen i formen.
Låt kallna helt (ställ t ex ut på balkongen eller i utanför dörren i någon timme). Lyft nu ut det hela genom att vända upp och ner på formen eller med hjälp av bakplåtspappret. Stansa ut små hjärtan och stjärnor, eller vad du vill, med hjälp av små glöggpepparkaksformar.


Smält choklad och doppa varje bit. Jag använde fingrarna för att doppa. OBS! själva marsipanbotten doppas inte för då blir det lite väl mycket choklad.

Ät och njut, och inte minst känn dig så himla duktig!!


 
GLAD LUCIA
 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Wow, de här är väldigt fina! Kram

2011-12-13 @ 15:28:04
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Verkligen fina, kul sätt att använda pepparkaksformar, och ett roligt julpyssel :)

2011-12-13 @ 23:17:25
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com
Postat av: Vardaxlyx

Hej! Vilken mysig och matig blogg =) Det gillar jag!! Massa kramar till dig!

2011-12-14 @ 06:26:22
URL: http://vardaxlyx.devote.se
Postat av: Caroline

Hej! Detta ser ju så gott ut!

I år ska jag fira jul med sambons stora släkt och vi är ansvariga för godis och snacks så jag tänkte göra dessa :)

Har en fråga om formen bara.

Finns det några mått som är bra eller funkar vad som?

Och gjorde du flera omgångar i samma form eller går all marsipan/nougat åt första gången?

MVH/Caroline

2011-12-15 @ 22:15:23
Postat av: Linda-matstugan

Hej Caroline,

Du kan göra nästan med vilken form som helst med dessa, men jag tycker absolut de små pepparkaksformarna, dvs de som man gör glöggpepparkakor med blir bäst. Jag stansade ut dem då de var väldigt kalla och då sprack en del i nougaten lite, men det sysn ju inte alls då man har doppat dem i choklad. Jag gjorde bara en omgång men i en större form. Det blev lite marsipan spill dock. Jag ska också göra en omgång till. Funderar på att ev ha i lite hjortronlikör istället för saffran och kanske doppa några i ljus, några i vit och några i mörk. Berätta gärna hur det gick med dina. Lycka till!/Linda

2011-12-16 @ 08:12:08
URL: http://http:/matstugan.blogg.se
Postat av: Caroline

Hej!

Det gick bra att göra dom :), marsipanen blev lite ojämn så vissa bitar blev tjockare än andra men det doldes av nougaten och det var enkelt men pilligt. Hade med dom på julafton. Det var inte så många som tog men det var väldigt mycket på dessertbordet och många var mätta efter maten och så. Jag började känna mig lite konstig dan innan när jag gjorde dom och smakade lite på resterna sen på julafton blev jag magsjuk :( så allt i mat/dessertväg jag såg mådde jag illa av så på annandagen slängde jag det (tog hem det som blev över) för jag mådde illa så fort jag såg det..så himla konstigt!! Väldigt synd att det blev så för jag kan tänka mig att dom är goda.



Hade en fråga till dig om glasen i Mine serien.

Hur gör du när du diskar dom?

Jag la ner dom i varmt vatten med diskmedel och diskade för hand sen sköljde jag av i kallt vatten och ett av glasen (det nyaste jag beställde från campandre) sprack från toppen till botten igenom men glaset är helt :(



Vilket långt inlägg det blev :)

/Caroline

2012-01-18 @ 21:04:21
Postat av: Linda-matstugan

Hej Caroline

Roligt att höra från dig först och främst! Ja, blir man magsjuk så kopplar man lääänge ihop det med det man ätit i samband med magsjukan. Jag blev magsjuk i samband med en jättegod varm smörgåstårta (som finns på bloggen också). Det var flera år sedan, men det är fortfarande ihopkopplat med den stackars smörgåstårtan.



Ang Mine glasen, well, vet du jag stoppar dem i diskmaskinen bara, inga problem alls. För mig låter det som att det redan fanns en spricka i glaset någonstans. De ska ju inte gå sönder av vanlig diskning. Kanske höra med Campadre om pengarna tillbaka för det glaset? Lycka till!

2012-01-18 @ 22:09:36
URL: http://matstugan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin