Minipepparkaksformar med en sprits ädelostkräm, konjak och små kuber av päron


Här kommer då receptet på miniformarna med pepparkaka, en spritsklick ädelostkräm och små kuber av päron. Jag trodde jag hade misslyckats med dem men de blev faktiskt till min egen förvåning supergoda.

Du behöver
20 pepparkakor
75 g smält smör
200 g phildelphia
80-140 g (gärna krämig) ädelost (beroende på hur mycket ädelostsmak du vill ha)
½ päron
½ tsk konjak
lite apelsinsaft

Gör så här
Sätt ugnen på 175 C

Mixa pepparkakorna med smält smör. Tryck ut röran i små formar, t ex ischoklad/knäckformar. Jag satte formarna i en minimuffinsform innan jag tryckte ut röran, på det sättet har de stöd på sidorna.  Du behöver inte oroa dig om det inte blir perfekt, mina såg inte kloka ut då jag hade tryckt ut dem. Det gick inte riktigt att trycka upp röran på sidorna, men det gör INGENTING, tro mig! Jag trodde här att det var kört, men det blir sååå bra i slutänden iallafall. Sätt in i ugnen 10 min.

Blanda ihop philadelphia och ädelost. Tillsätt ½ tsk konjak (kan såklart uteslutas). Spritsa ut en klick på varje avsvalnad pepparkaksform (jag vek ett bakplåtspapper på mitten och gjorde en strut som jag fyllde med fyllningen). Skär päronet i minikuber och häll lite apelsinjuice över så mörknar de inte. Dekorera med päronkuberna.

 

Så fix och trix lönar sig!

Tallrik med lite glöggmingelgott!


Kommentarer
Postat av: sofie mumsfillibaba

sicka sötingar!! yammi!!

2011-12-19 @ 14:21:23
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin