Mini Kanelbullar

Mini kanelbullar är ju bara för söta. Jag gjorde dem till Magdas kalas på 'Tema Mini'. De kommer göra succé i vilket sammanhang som helst. Väldigt lätta att göra dessutom. Jag öser på med bullrecept den här veckan tänkte jag, det är ändå bara Kanelbullens dag en gång per år:-)
Du behöver 

25 g jäst

75 g smör

2½ dl mjölk

½ tsk salt

1 tsk kardemumma

3/4 dl vit sirap (eller strösocker)

7½ dl vetemjöl (ungefär)

Fyllning

75 g smör

1 msk vaniljsocker

1 msk kanel

3/4 dl strösocker

Övrigt

Småkaksformar eller knäckformar, pärlsocker, uppvispat ägg

 

Gör så här
Börja med fyllningen. Skär smöret i små bitar och pyttsa ner i en skål. tillsätt vaniljsocker, kanel och socker. Låt stå så att smöret blir varmt tills du brer på för då är det lättare att blanda ihop fyllningen.
 
Smula ner jästen i matberedare/bunke. Smält smöret och tillsätt mjölken så det blir fingervarmt. Häll lite av vätskan över jästen och blanda runt så den löser sig. Häll i resten av degvätskan och fortsätt röra runt. Tillsätt salt, kardemumma, sirap och vetemjölet, lite i taget. Arbeta ihop degen. Den ska inte vara kladdig.
 
Lägg över en bakduk och låt jäsa 20-30 min. 
 
Kavla ut degen till en rektangel som är sådär 60x30 cm. Rör nu ihop fyllningen som är rumsvarm och lätt att blanda ihop. Bred ut den över hela degen. Skär degen i 3 delar. Rulla ihop varje del på längden. Skär i skivor och lägg i småformar. Ställ gärna småformarna i en plåtform för minimuffins. 
 
Sätt ugnen på 225 C
 
Jäs minibullarna under bakduk i ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg och strössla över lite pärlsocker. In i ugnen sådär 6-8 min.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin