Ont i magen

Foto: Sandra Jolly
 
Efter att ha sovit oroligt under sådär en vecka och vaknat ungefär 15 gånger per natt, velat upp och dricka vatten, gråtit, varit arg, vägrat ta nappen, haft feber, inte velat äta på kvällarna och kräkts lite utan synlig anledning...så gick det igår morse upp för mig att hon måste var förstoppad. Iväg med henne till vårdcentarlen där de konstaterade det jag trodde. Hon fick stora flaskor med laxerande utskrivna. Så hela kvällen igår gick åt till att ge henne två omgångar. Det hände även Annie en gång. Dessa flaskor som man kör upp i stjärten på dem är nog bland det värsta jag vet, känns som man gör ett övergrepp på dem. Blir alldeles tårögd av det hela. Måtte vi slippa mer av det här nu!
 
Behöver alla tips på hur man håller magen i form på dem, så har du något tips så blir jag så glad! 

Kommentarer
Postat av: Jossan

http://www.barnakuten.nu/kiss-och-bajs/nummer-atta-forstoppning-hos-barn/

Svar: Tack!
Linda /Matstugan

2013-11-12 @ 20:12:06
Postat av: karin

KIWI! Och katrinplommon och päron förstås. Men mest kiwi.

Undvik blåbär, majs, för mkt fiber, för mycket pasta (!).

Och så är det bra att dricka mycket förstås.


Om inget av det hjälper så är det ju snällare att ge movicol eller laktulos kontinuerligt istället för klyx.

Svar: Kiwi och päron ska inhandlas i mängd:-) Har hört att även äpple ska vara bra. Tack för tips om vad man ska undvika, visste inte allt där!
Linda /Matstugan

2013-11-12 @ 21:02:47
URL: http://www.karinsblogg.com
Postat av: Maria

men stackars lilla gumman, usch så jobbigt!!
Kiwi och päron är ju gott för barn och tycker jag funkar mkt bra för magen. Gärna till frukost. kram

Svar: Kiwi och päron på inköpslistan! Kramar
Linda /Matstugan

2013-11-12 @ 21:08:43
Postat av: Julia

Från att inte ha kommenterat på ett år ungefär, till två kommentarer på samma kväll- det du! ;)
Men det här kändes som mitt område! Jag har tyvärr lidit av förstoppning i hela mitt liv och gör fortfarande. Blev bättre efter graviditeten, men fortfarande ett problem, dock mindre som sagt. Har varit inlagt mååånga gånger, då det gått tre veckor sedan jag skötte magen sist osv. Men nog om detaljer om mig, tips efterlyste du ju!

Vill böja med att säga då att jag inte har någon som helst utbildning inom medicin, och särskilt inte barnmedicin, så kolla med din läkare innan du testar något som funkar på mig, så det inte blir värre på Magda, som är så liten...

De där stora "sprutorna" laxermedel som du pratar om, de är hemska, det är dom, men de hjälper oftast och då är det värt det! Försök tänka att du gör henne en tjänst, även om det är svårt! En kvarts liter är ju inte att leka med, men det är som sagt för hennes skull! Ta idominsalva eller liknande på tippen! Låt henne ligga på något mjukt (handdukar på toalettgolvet kanske) och leka med någon rolig sak och försök förklara för henne att det snart ska gå över och att det är "medicin".

Lactulos, ger du henne det? Det får ju även bebisar äta, så det kan ju knte vara någon fara...

Många säger ju att man ska äta fiber, men för mig är det helt tvärt om! Äter jag fiber blir jag stenhård i magen, eftersom min tarm har väldigt svårt att ta upp vatten. Då blir det motsatt effekt! Jag vet inte hur ni äter, bröd och så, men om du ger mycket fibrer, testa att minska och se om det hjälper. Ge ljust bröd och se om det funkar bättre. Framförallt, ge henne MASSA vätska. Jag är ordinerad att dricka fyra liter vatten varje dag, det är inte lätt ska jag lova! :)
Så mycket ska såklart inte ett litet barn dricka, det skulle ju vara farligt till och med, men försök få i henne lite mer än du brukar...
Min mamma köpte en söt vattenflaska till mig bär jag va liten, och två flaskor om dagen skulle jag dricka förutom det jag drack vid måltiderna. :) det kommer jag ihåg som något roligt, att jag ofta gick runt med min vattenflaska och ofta kände mig lite speciell, på ett positivt sätt :) Så det går hitta knep och göra det roligare och inte få det att kännas som ett tvång!

Att röra sig mycket är jättebra, kanske kan hon hoppa och stutsa lite extra när du märker att det var längesen hon skötte magen? Det sätter tarmarna i rörelse och det är positivt, då brukar det hända grejer! Massage på magen är också bra, men även där ska man ju veta vad man gör... Fråga på ert Bvc om du känner dig osäker!

Jag hoppas att det blir bättre!
Kram till er!

Svar: Ha Ha, det gör mig väldigt glad med kommentarer, så bara fortsätt:-) Miljoner tack för alla bra tips, guld värda. Ska ha idomin på tippen nästa gång, köpa en gullig vattenflaska till henne, och hon måste röra på sig mer, lactulos ska inhandlas. Kände inte till det! Nu ska det bli andra bullar här:-) Stor Kram och Tack igen!
Linda /Matstugan

2013-11-12 @ 21:20:18
Postat av: Jossan

http://www.barnakuten.nu/kiss-och-bajs/nummer-atta-forstoppning-hos-barn/

Svar: Otroligt bra info där. Läste precis allt och sög i mig all bra information. Tror efter att ha läst att det kan bero på att hon håller på med att sluta med blöja, hon går ofta utan blöja här hemma för att hon ska kissa på pottan. Det verkar vara ett av skälen till att de håller sig. Tusen tack för tipset!
Linda /Matstugan

2013-11-12 @ 21:43:38
Postat av: Annica

Hej, helt nyss hittat din blogg, men mina barn fick katrinplommon puré, eller kräm när de var små. Hade också problem men inte så illa så som ni drabbats.
Hoppas det blir bra snart, kram!

Svar: Mmmm...har köpt katrinplommonpuré och det gillade hon. Så lite av det här och där:-)
Linda /Matstugan

2013-11-12 @ 21:53:40
Postat av: malen råberg

De vanliga råden vid förstoppning är att lägga till grönsaker i maten. Frukt som verkar lösande är kiwi, päron. Torkad frukt som plommon, aprikoser, fikon behöver svälla i vatten. Dricka mkt vatten, röra på kroppen, bukmassage. Kanske det viktigaste är att undvika stress. För mkt fullkorn kan ge förstoppning har jag fått höra, när det gäller barn. Messmör och hallon kan också fungera bra, smakar ju gott ialla fall. Lycka till syrran

Svar: Ska köpa kiwi och päron och göra något gott till henne. Grönsaker får hon redan massor av. Tack för bra tips du!
Linda /Matstugan

2013-11-12 @ 22:35:30
Postat av: emma

Som dom andra skrivit, kiwi, päron och katrinplommon.
Men även APRIKOS!
Min son har varit hård i magen flera gånger och aprikos är det som fungerar allra bäst för oss.
Messmör fungerar också, mat med messmör, messmör på macka..

Svar: Tack Emma! Fungerar torkade aprikoser? Spelar det roll om de är svavlade eller osvavlade? Har en stor burk messmör hemma, så vi testar, hoppas hon gillar smaken...
Linda /Matstugan

2013-11-13 @ 08:11:39
URL: http://emmabladlund.devote.se
Postat av: sofie

Tack o lov har min son inte några problem med magen. Aldrig haft!
Jag har märkt att när han ätit ägg (omelette, stekt till pytt) bajsar han alltid efter maten. Men det vet man ju med sig själv att ägg har lite "pruttig" effekt :)

2013-11-13 @ 11:23:17
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Anna-Carin W

Jag brukar ge min dotter päronpuré, barnmatsburkar, och om det är riktigt illa så blandar jag ut det med lakutlos och det ger effekt!Och hon äter det med god aptit och om sedan brorsan äter samma fast utan laktulos går det ännu bättre! Sedan så burkar hon få sådan här små påsar med fruktsmoothies som hon ju är alldeles för stor för men dom verkar också lösa upp :) Lycka till!

Svar: Tusen tack! Päronburkar ska inhandlas och laktulos! Miljoner tack för tipset och fin helg på dig!
Linda /Matstugan

2013-11-14 @ 19:10:12
Postat av: emma

Torkade aprikoser fungerar utmärkt!

Svar: Tack!!!!
Linda /Matstugan

2013-11-15 @ 16:32:00
URL: http://emmabladlund.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin