Kikärtsbiffar med Ajvarsås

Annie åt som om hon var utsvulten och jag vågade inte säga vad biffarna var gjorda av, för hon H A T A R bönor. Då hon ätit upp allt och sagt att hon ville vi skulle göra de biffarna varje dag så berättade jag. Hon blev alldeles förvirrad, så vi säger bara att det var väldans goda biffar som man kan äta i stort sett varje dag. Receptet kommer från Gogreen men jag har ändrat lite. Använder man GoGreens Ready in 5 Kikärter, som jag gjorde, så går det här receptet supersnabbt. 
 
Du behöver

2 dl GoGreen Ready in 5 Kikärter

1 dl kidneybönor

3 schalottenlökar

2 klyftor vitlök

1 morot

100 g fetaost

1 ägg

1 dl ströbröd

2-3 tsk smoked paprika

Salt och peppar, efter behov

Olja eller smör till stekning

 

Ajvarsås

2 dl youghurt

3 msk ajvar

1 tsk honung

1 tsk smoked paprika

salt, peppar

 

Gör så här

Koka kikärter enligt anvisning på förpackningen och häll av vattnet i ett durkslag. Mixa ihop dem med kidneybönorna till en färs. 

Hacka schalottenlök och vitlök fint. Riv moroten. 

Smula ner fetaosten i 'färsen'. Rör ner lök, vitlök, morot, ägg och ströbröd. Smaka av med smoked paprika. 

Forma sådär 8 biffar (med blöta händer)

Hetta upp olja/smör i en stekpanna och stek biffarna på båda sidor så de får en fin yta.

 

Ajvarsås

Rör ihop ingredienserna, och ställ kallt ett tag


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin