Himmelsk Lakritspannacotta

Lakritspannacotta är som att äta en stor skål med mjuk lakrits som smälter i munnen, ljuvligt! Inte svårt att göra och passar väldigt bra med hallon. Jag vände runt frysta hallon i sockerlag som jag toppade det hela med. Jag smälte socker i en kastrull och hällde i svart karamellfärg, vill man tillsätta lakritsessens till det så testa. Sedan hällde jag sockret på bakplåtspapper och bröt sönder till pannacottan då det svalnat. 
Du behöver
1½ gelatinblad
4 dl grädde
1 msk lakritspulver
1 tsk vaniljsocker
2,5 msk socker
 
Till dekoration
Vispad grädde, hallon, sockerdekorationer
 
Gör så här (4 st större port/8 små)

Lägg gelatinet i kallt vatten i sådär 5 minuter

Koka försiktigt upp grädden med lakritspulver, vaniljsocker och socker. Ta bort kastrullen från plattan. Ta upp gelatinbladen ur vattnet och krama lite lätt ur vattnet ur dem. Lägg ner dem i den varma grädden och rör om. Låt svalna lite. 

Häll pannacottan i serveringsglasen. Ställ i kylen i några timmar, gärna över natten.
 
Toppa med mjukt vispad grädde, hallon vända i sockerlag osv.

Kommentarer
Postat av: Katarina

Låter som något jag skulle gilla! Kram

Svar: Jaaa! Du gillar ju lakrits! Kramar
Linda /Matstugan

2013-11-16 @ 12:07:54
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Madeleine

Mums vad gott! Synd att jag inte har grädde hemma att jag kunde ha lagat lakritspannacotta.. Lakritspulver inhandlades faktiskt härom veckan!

Svar: Lakritspulver är verkligen användbart till mycket. Gjorde glass med pulvret som också blev kanon, och kladdkaka. Drygt också, en burk räcker hur länge som helst.
Linda /Matstugan

2013-11-16 @ 17:33:10
URL: http://madeleinesrecept.wordpress.com
Postat av: Pontus Karèn

Lakritspulver var något nytt, detta ska inhandlas!
Härliga bilder har du några tips för att få bra ljus? :)

Svar: Tack:-) Till just det här kortet använde jag min externa blixt då jag fotade på kvällen.
Linda /Matstugan

2013-12-04 @ 00:16:16
URL: http://pontuskaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin