Godaste vegetariska lasagnen med ett glas rött (såklart)

Lasagne är rätt perfekt fredags- och helgmat för du bara blandar och lägger ihop allt, och resten sköter ugnen. Den här vegetariska varianten med keso och spenat är så god och man saknar inte alls färsen. Jag gjorde den med Västerbottenost, det blir GRYMT GOTT. 
Till den ett Riojavin, Conde de Valdemar, en Gran Reserva (2005). Så gott ihop! Det där med starka ostar passar bra till Conde de Valdemar. Ska testa en ostbricka med lagrade ostar tillsammans med vinet i helgen också. Kan inte bli fel.
För en form på 25 x 25 cm:
 
Du behöver
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
1 burk hela (el krossade tomater)
1 tsk torkad basilika (el oregano)
250 g fryst hel spenat (tinad och vätskan urkramad)
300 g keso
4 dl riven vällagrad ost (gärna västerbottenost)
salt 
peppar
lasagneplattor (vita eller gröna)
2 dl mjölk, 3%
 
Gör så här
Sätt ugnen på 225 C

Hacka lök och vitlök och fräs i olja i ca 5 min. Blanda i tomaterna och basilika. Koka upp och låt puttra utan lock i ca 15 min. Skär spenaten grovt. Blanda med keso och hälften av osten. Smaka av med salt och peppar. 

Smörj en ugnsfast form. Varva de båda fyllningarna med lasagneplattor, börja med spenatröran och avsluta med ett lager tomatsås. Häll mjölken i kanten på lasagnen. Strö över resten av osten. 

Baka lasagnen i mitten av ugnen i ca 30 min. 
...Och en fin sallad på det, skön helg på er!

Kommentarer
Postat av: Mia

Ååååååå, så gott! Det riktigt vattnas i munnen så pass att jag har planerat in detta tills på torsdag. Men kan du förklara för en trögis vilka de olika lagren är? Hur många pasta lager tex.
Tack!!

Svar: Jag är precis som dig, vill veta exakt. Så, så här är det:Du penslar ugnsformen med lite olja. Här är lagren:
1. Hälften av spenatröran
2. Lasagneplattor
3. Resten av spenatröran
4. Hälften av tomatsåsen (ovanpå spenaten)
5. Lasagneplattor
6. Resten av tomatsåsen (sedan osten och mjölk, enligt recept.)
Hoppas det blir toppen, den är verkligen god. Ps. Glöm inte krama ur spenaten, det gjorde jag senast och då blir det lite vattnigt.
Linda /Matstugan

2013-11-25 @ 19:38:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin