Proteinbars utan ugn

 

Det blev två olika sorters proteinbars. De går så snabbt att göra och dessa behöver dessutom inte vara i ugnen utan stelnar till i kylskåpet. Dessa är nog mest lika de som säljs på gym medan de andra hade en mer kakliknande konsistens. Men ren smaksak vilka man gillar bäst. Slå in varje bar i plastfolie och bevara i kylen. De håller upp till en vecka i kylen. 

 

Du behöver (för ca 10 stycken)

 

200 g proteinpulver
100 g havregryn
Ca 1 dl mjölk (eller vatten)
50 g jordnötssmör (eller mandelsmör/hasselnötssmör/cashewsmör)
50 g honung (eller sirap)
30 g kakao

30 g mörk choklad att täcka dem med (om du vill)

 

Gör så här

 

Blanda  pulver, havregryn och kakao. Tillsätt nötsmöret och honungen och rör om. Häll i lite mjölk i taget och knåda ihop  med händerna. Hur mycket vätska du behöver beror lite på vilket proteinpulver du använder. Smeten ska vara kladdig men mer eller mindre hård och fast.  

 

Fördela ut smeten på bakplåtspappersklädd plåt eller bricka. Smält choklad, om du vill, och bred över smeten. Ställ kallt så allt stelnar och skär sedan i bitar med kniven. Om du sköljer n´kniven i varmt vatten så går det lättast att skära tycker jag. 


Kommentarer
Postat av: Angelica

Men så bra, ser ju ut som godisgott :) Tror du att de går att frysa för längre hållbarhet?
Kram!

Svar: Bästa du! Jag har slängt in dem i frysen. Så det tror jag. Jag utgår från det;-)
Linda /Matstugan

2013-05-29 @ 22:16:51
URL: http://moonmyword.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin