Ni bara måste testa Beer Can Chicken

Firade att jag igår blev klar med betygssättningen, och att det snart är sommarlov för mig. Det blev en hääääärligt saftig Beer Can Chicken från grillen och världens mysigaste kväll faktiskt. Ni bara måste testa Beer Can Chicken, riktig festkyckling. 
Passade bra med pastasallad med sparris, tomat, pecorino och lite kronärtskockshjärtan på sidan. 
Här lite tips på hur du grillar Beer Can Chicken. Du tar en burköl, av valfritt slag. Häll ut hälften av ölen och trä kycklingen över ölburken så den står stadigt. Burken ska vara inuti kycklingen. Du kan gärna slänga i lite rosmarin, vitlök eller andra kryddor och örter i burken för extra smak. Allt ångas upp i kycklingen under grillningen och gör den saftig och smakrik. Jag använde en färdigkryddad Beer Can chicken som var fix och färdig för att trä på burken. Tar du en vanlig kyckling så kanske du får klippa upp den lite för att få på den på burken och du kan då krydda den med en rub eller annat. 
Lite bilder från eventet där vi fick lära oss hur man gör. Då briketterna har fått glöd och är färdiga för grillning så lägger du ut den runt sidorna och ställer kycklingen i mitten på det lägre gallret. Locket ska vara på under hela grillningen så det blir indirekt värme. Glöm inte att luftintaget under och på själva locket ska vara lite öppet. Det tar cirka 50 min för den att bli klar. Jag använder alltid stektermometer och då den är 82 C är den perfekt. 
Du kan istället för en burk köpa en ställning för kycklingen, finns t ex från Landmann och heter där Dancing Chicken. Då häller du ölen i röret. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin