Blåbärspajer - Se upp

Åh, vi plockade massa blåbär igår. Jag har alltid varit såld på blåbärsplockning. Det är meditativt som sjutton att sitta i skogen med vinden som susar och plocka. Försöker överföra det på mina barn. På väg till skogen var jag dock nära att slänga ut Annie ur bilen. Maken till gnäll över att hon skulle tvingas med till skogen! Hon tänkte minsann inte plocka ett enda blåbär utan tänkte sitta och bara stirra tills vi gick hem. 
Väl i skogen så dök en kvittrande dotter upp som plockade blåbär som bara den, satt och småpratade glatt, gjorde blåbärsklubbor, mosade blåbär mellan mariekexen och låg på filten och tittade upp i himlen lyssnandes på vindens sus bland löven. Hon och Magda busade runt, hittade kottar, trampade runt, fikade. Det finns hopp!
Hon ville dessutom hjälpa till att rensa. Jag plockar alltid för hand i skogen, tycker det blir galet mycket att rensa med bärplockare och den mosar även sönder bären. Sedan gör jag precis som min mormor då jag rensar. Jag lägger en handduk på en plåt. Under den något litet som höjer upp den, så det hela får en lätt böjning. Sedan häller jag på blåbär högst upp. De som är runda och fina rullar ner och skräp och ojämna stannar kvar högst upp. Väldigt lättrensat. Gör ni likadant?

Kommentarer
Postat av: Camilla

Hej Linda !

Ni ser ut att haft en super trevlig dag i skogen , trots den dåliga starten..
Jag fick nu en jätte bra idé för vad jag ska hitta på med barnen idag, förmodligen blåbärsplockning :-). Älskar också blåbärsplockning, men jag vet inte om jag gillar rensandet lika mycket, :-).
Men du gav mig ett jättebra tips på hur jag nästa gång ska rensa lättare, tusen tack för det tipset (som vanligt från dig, hihi)

Hoppas ni har en trevlig måndag nu också och njuter av semestern fortfarande.

Kram Camilla

2013-07-22 @ 11:53:29
URL: http://millaotrissa.blogspot.se/
Postat av: Katarina

Blåbär är så gott. Jag gjorde precis en paj på de finska blåbär mamma har plockat till mig :) Jag vet att min mamma rensar på ett liknande sätt som du. Kram

2013-07-22 @ 14:48:44
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: ::Ulle::

Åh, vad sugen jag blev på blåbär! :D Min svärfar brukar alltid plocka åt oss. Förra året plockade han sammanlagt 80 liter så vi blev bortskämda med en riktigt full frys. :D I år är det dålig tillgång här tyvärr.

Svar: 80 liter! Wow! Det kommer jag nog aldrig någonsin få ihop:-)
Linda /Matstugan

2013-07-24 @ 20:19:53
URL: http://julam.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin