Världens godaste köttfärssås

 
Det här receptet, som jag har ändrat lite i, vann Heinzs tävling om godaste köttfärssåsen 2012. Den blev också riktigt riktigt god, inte underligt alls att den vann. Både jag och barnen älskade den. Om du går in på Heinz facebooksida så kan du just nu tävla med din köttfärssås om en weekend i Bologna.  
 
Du behöver
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
500 g köttfärs
1 liten burk champinjoner
1 paket bacon
2 msk tomatpuré
3 msk balsamvinäger
1 burk krossade tomater
3 msk kalvfond
2 dl vatten
2 dl grädde
1 dl chilisås
4 msk smör
Salt, peppar
 
Gör så här
Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs lök och champinjoner i smör. Tillsätt köttfärsen och genomstek. Tillsätt tomatpuré, balsamvinäger, krossade tomater, kalvfond, grädde, chilisås, vatten. Koka långsamt och länge till köttfärsen får en lagom konsistens. Smaka av med salt och peppar. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej det var väldigt gott :)

2013-07-06 @ 17:50:22
Postat av: Ida - Ung mamma till Kevin

Jätte gott!! Mums!

Svar: Javisst är den, måste göra den snart igen. Tack för påminnelsen:-)
Linda /Matstugan

2013-07-07 @ 12:03:35
URL: http://idadockan.blogg.se
Postat av: Betty boop

Verkligen supergott recept! Jag gjorde på quorn istället för köttfärs, bytte ut kalvfond mot grönsaksfond och skippade bacon. Annars följde jag receptet och det blev verkligen hur bra som helst. Perfekt för mig som länge har letat efter ett bra recept på quornfärssås!

2013-07-10 @ 16:53:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin