Ro och harmoni inför julen

Nu går vi in i December. Juletider är ofta tider av osannolik stress. Det är mycket på jobbet inför jul, julklappar ska inhandlas, köttbullar rullas, skinkan griljeras, sillen läggas in, och tusen olika julgodis, det ena mer spektakulära än det andra, ska vara hemmagjort, ett sagolikt pepparkakshus inte att förglömma! Men, det allra viktigaste är att resan till julen är magisk i sig, med ett inre som är lugnt och harmoniskt. Jag har en massa knep och tricks för att inte bli stressad runt jul. De flesta tricksen är genvägar vad gäller mat, bak och godis såklart. Här kommer några av mina tips:
Julen 2013 - Var magisk (och jag hade inte gjort allt från scratch på julbordet, och mycket fattades, so what!)
 
1. Doftljus och julmusik - Jag har alltid alltid doftljus tända och julmusik då jag fixar maten och bakar i december, det gör mig verkligen lugn. Jag brukar kosta på mig ett dyrt doftljus och resten av det billigare slaget. 
 
2. Pimpa - Strunta i att göra allt från scratch. Köp färdig pepparkaksdeg, kristyr på tub, köttbullar, inlagd sill osv. Pimpa istället. Stek t ex på köttbullar och prinskorvar, servera i pannan och strössla över frysta lingon, snyggt och färgglatt. Sillen kan pimpas med lite tillsatta färska örter. 
 
3. Genvägar - Montera pepparkakshuset med limpistol (finns på Panduro), går hur smidigt och lätt som helst (man bryter bort det limmade då barnen ska äta upp det). Vill du göra din egna inlagda sill så köp 5 minuters sill. Du bara skär den i bitar och blandar med det du tycker om, t ex creme fraiche, örter, majonäs mm (jag har ett recept i kategorin 'Jul' som verkligen tar högst 10 minuter). Köp mix till mjuk pepparkaka (Kungsörnens mjuk pepparkaka är kanon). Köp färdigkokta revbensspjäll som du bara glaserar. 
 
4. Låt barnen vara med, kravlöst så behöver du inte känna dig stressad över att du bakar och står i och inte hinner vara med dem, eller att de blir frustrerade över att de inte har något att göra. En degbit och en kavel räcker väldigt långt. Strunt i att mjölet är överallt, att de nallar av degen, tappar den på golvet, lägger den på huvudet. Låt dem hålla på precis som de vill. Städa upp gör du sen, går fort med dammsugaren. Låt dem skapa precis vad de vill av saffransdegen och pepparkaksdegen. Annie älskar att göra sniglar och Magda gör typ korvar av allt. Det finns inget mer tacksamt! Du känner dig som världens bästa förälder, verkligen!
 
5. Gör en tydlig priolista, vad är viktigast. Är det stämningen eller att ha precis allt man ska ha på julen, enligt förebilderna i tidningar och på film) och vara helt slut på Julafton? För mig är valet faktiskt lätt. Jag väljer stämningen, även om det blir på bekostnad av perfektion. 
6. Om du kan, så ta en halv dag eller en hel dag på SPA för att slappna av och få lite perspektiv. Jag som bor nära fantastiska Yasuragi funderar på att unna mig själv en dag i mellandagarna. Bäst hade naturligtvis varit att ta det sådär innan jul. De har underbara erbjudanden inför julen såväl som i mellandagarna. Bilder lånade från Yasuragi 
Ha en underbar magisk, fröjdefull och fridfull jul

Kommentarer
Postat av: Maria

Bra tips Linda!

Kram!

Svar: Taaaack! Kramar
Linda /Matstugan

2013-12-02 @ 21:22:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin