Svensk pesto - Vill bara ha mer, göra mer...

Ja, har då aldrig gjort pesto tidigare. Nu förstår jag grejen. det är ju väldigt lätt och går väldigt snabbt. Perfekt också då man har lite örter, nötter och ost över. Man kan testa massor med olika kombinationer, behöver inte vara basilika, olivolja och pinjenötter. Körde en svensk variant då jag hade råkat köpa prästost fast jag redan hade en hel ost hemma. Så gott! Till det åt vi....det får ni se under dagen, nu ut på utflykt med barnen. 
Du behöver
1 dl finriven prästost
2 dl grovt hackad persilja
½ dl rostade solrosfrön
1 pressad vitlöksklyfta
1 dl kallpressad rapsolja
salt, peppar
(jag rev även skalet från ½ citron och tog ca 1 tsk citronsaft )
 
Gör så här
Mixa allt med stavmixer eller matberedare

Kommentarer
Postat av: Katarina

Gott med hemmagjord. Kram

2013-08-04 @ 15:58:58
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

Bloggade om min mandelpesto precis som jag gjorde igår. Tycker verkligen att man kan variera innehållet. Dillpesto till kräftskivan kanske?

2013-08-04 @ 22:46:47
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Carl-Johan Råberg

Jag har provat två gånger i sommar fick basilika över när den skulle till att blomma. mixade den med mycket vällagrad svecia och kaschevnötter samt lite salt och citron och lite persilja och lite äppelcidervinäger ytterst lätt och och gott mixade först olja och örter sedan nötter och ost. Blev knaprigt och smakrikt

Svar: Det lät hur gott som helst. Ska testa att göra den sådär knaprig också, mixa olja och örter för sig och nötter och ost för sig.
Linda /Matstugan

2013-08-08 @ 10:56:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin