Nystekt strömming med kaviarsås och dill

Tro't eller ej, men jag stekte strömming för första gången igår. Annie fick det på dagis under våren (de har bästa kocken på sitt dagis som gör otrolig mat) och har tjatat på mig att jag ska göra det. Så då, jag har laddat rätt länge för att jag ville att det skulle bli sådär gott som hon tänkt sig - Och det blev det! Det är ju så lätt att göra, billigt och både Magda och Annie älskade det. Det var också galna i kaviarsåsen. Det här kör vi definitivt i höst efter dagis och jobb. 
 
Stekt strömming (4 pers)
600 g strömmingsfilé
salt, peppar
Grovt rågmjöl
smör
 
Skär eller klipp bort fenor. Salta och peppra på köttsidan. Lägg ihop dem två och två med köttsidorna ihop och skinnsidorna utåt. Vänd strömmingen i rikligt med rågmjöl. Stek båda sidorna på hög värme i smör. Salta och peppra efter smak.
 
Kaviarsås
2 dl vispgrädde
½ dl mjölk (3%)
3 msk kaviar
1 kruka försk dill
salt, peppar
 
Koka ihop grädde och kaviar några minuter. Klipp ner dill och smaka av med salt och peppar. 
 
Till det åt vi potatismos och inlagd gurka
Fatet har min kära moster, Gunilla Råberg gjort.

Kommentarer
Postat av: Maria

Ååå vad gott, en klassiker! Fick ofta hjälpa min mamma att laga detta åxå, trevligt minne:)

Svar: Det är ju så otroligt lättfixad mat, fattar inte att jag inte gjort det tidigare. Båda barnen tyckte också det var så gott.
Linda /Matstugan

2013-08-01 @ 23:47:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin