Dajmtårta, med smak av hasselnötter, choklad...

En sådan härlig, seg dajmtårta med hasselnötter, dajm och choklad gjordes till besöket förra helgen, dvs min kusin med söt familj. Du kan såklart byta ut bären mot andra bär eller frukt som t ex jordgubbar, apelsin eller kiwi, eller varför inte blanda. Garanterat gott! Lite senare kommer recepten från gårdagskvällens middag. Ha en finfin dag!
 
Du behöver
2 ägg
2 dl socker
2 dl malda hasselnötter
1 dl mjöl
1 tsk bakpulver
smör, ströbröd (till formen)
 
Fyllning
3 dl vispgrädde
3 msk Oboy pulver (eller liknande)
2 dubbeldajm
Hallon
 
Gör så här
Sätt ugnen på 175 C. Smöra och bröa en form. 
 
Vispa ägg och socker luftigt. Mal hasselnötterna i mandelkvarnen och rör ner. Blanda ihop mjölet med bakpulvret i en bunke och vänd ner i smeten. Häll i formen. Sätt in i mitten av ugnen. Grädda ca 20 minuter.
 
Vispa grädden med Oboypulvret. Hacka dajmbitarna. Blanda ner hacket i grädden, men spara en del till dekoration av tårtan. Bred på grädden på den avsvalnade botten. Sikta över lite kakao och dekorera med krossad dajm och hallon. 
Någon väntade och väntade på kaka.
Tålmodigt och lite trött.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Ååå du frestar med så mycket just nu.. Jag tror jag blir galen.. :-)
Jag som måste ta tag i mina måltider nu efter sommaren kan inte kika in hör snart för allt du gör vill jag äta.. Och det funkar inte med min operation, hihi..
Men jag får hoppas att jag kan titta och njuta med ögonen i stället för med munnen och kroppen snart.. Om du förstår vad jag menar.. :-)
Men i dag tänkte jag faktiskt baka kakan du la upp i går, Hallon och kardemumma kakan.. Den såg ju hur god ut som helst.. Så önska mig lycka till.. Sen får du gärna skriva om hälsosam mat snart igen, hihi..

Kram på dig och hoppas du får en toppen dag..

2013-08-08 @ 12:37:30
URL: http://millaotrissa.blogspot.se/
Postat av: Katarina

Vilken fin tårta, dajm och hallon låter toppen! Kram

2013-08-08 @ 14:20:58
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin