Créme brulée på vit choklad

Godaste desserten och lättaste. Den här är verkligen ett säkert kort, den bara smälter i munnen. Créme brulée på vit choklad med knäckig yta. Faktiskt obeskrivligt god. Jag brukar ha lite olika saker till, den hrä gången blev det jordgubbar, ananas och björnbär i en lag med rom och passionsfrukt. Gott ihop. 
Jag förbereder alltid den här kvällen innan och sedan bränner jag av den snabbt precis vid serveringen. Det är flera som har undrat var formarna kommer ifårn, de är från Granit. Jag bara älskar dem, har dem till allt: uppläggningsskålar, dessert, förrätt osv. 
 
Du behöver (för 6 pers)
5 äggulor
475 ml vispgrädde
3/4 dl socker
100 g vit choklad
liten nypa salt
Gör så här
Sätt ugnen på 150 C

Ta de ugnsfasta portionsformarna och placera dem i en djupare ugnsfast form. Den ska vara så pass djup att du kan hälla vatten upp till halva portionsformarna.

Vispa äggulor, socker och salt vitt och luftigt. Värm grädden i kastrull, dra kastrullen från värmen och rör ner vit choklad i mindre bitar. Rör tills chokladen är smält och ssmeten jämn. Rör försiktigt ner chokladsmeten i äggsmeten och rör den slät.

Häll smeten i portionsformarna genom en sil. Häll nu på kokhett vatten, jag brukar värma i vattenkokaren och sen hälla i den större formen där portionsformarna står så vattnet når ungefär hälften av formarna. In i ugnen sådär 30 minuter drygt. Låt svalna och ställ i kylen.
 
Då du ska göra ytan knäckig tar du 1 tsk socker och strör över. Sen använder du brännare eller grillfunktionen i ugnen för att karamellisera. Det här kan du även göra någar timmar innan servering om du vill.

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Mums vad gott det ser ut och jätte fina formar!

2013-08-09 @ 15:24:53
URL: http://madeleinesrecept.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin