Söt kyckling med glada grönsaker

Min absoluta favoriträtt under veckan vi fick testa Middagsfrids Barnkasse blev en asiatisk inspirerad rätt med smakrik kyckling med en sojasås på honung och vinäger. Det smakade som att man hade köpt med sig Take away hem fredag kväll, underbart. Till det en stor hög blandade grönsaker. Barnen tyckte såsen var för stark men kycklingen och grönsakerna gick hem. Alla rätterna är väl tilltagna och det har blivit över för mig att ta med till jobbet och barnen till helgens luncher.  
 

Du behöver

3 msk kinesisk soja
1½ msk flytande honung
1½ msk vitvinsvinäger
1½ tsk ingefära
4 portioner ris
1 burk sesamfrön
100 g morötter, 1-2 st
1 bit vitkål, ca 400 g
1 röd paprika
½ tråg sockerärtor, 75 g
ca 600 g kycklinglårfilé
3 msk potatismjöl
2 msk neutral olja

 

Gör så här

Sås

 

Blanda 3 msk kinesisk soja, 1½ msk flytande honung, 1½ msk
vitvinsvinäger, 1½ tsk ingefära och ¾ dl vatten i en liten skål.

 

Koka valfritt ris till 4 personer.

 

Hetta upp en torr stekpanna och rosta 1 burk sesamfrön på hög värme
i 3 min under omrörning. Lägg de rostade fröna i en liten bunke.

 

Skala och skär 100 g morötter (1-2 st) i smala stavar (som tändstickor).
Strimla 1 bit vitkål (ca 400 g) och 1 röd paprika. Halvera ½ tråg
sockerärtor (75 g) på längden.

 

Skär ca 600 g kycklinglårfilé i 1 cm breda strimlor. Strö över 3 msk
potatismjöl, ½ tsk salt och 1 krm svartpeppar. Hetta upp 1 msk
neutral olja i stekpannan och stek kycklingen på hög värme i 6 min.
Lägg åt sidan på en tallrik.

 

Hetta upp ytterligare 1 msk neutral olja i pannan och fräs grönsakerna
i två omgångar på hög värme i 2 min/omgång.

 

Servera kycklingen med de frästa grönsakerna, riset och såsen. Toppa
med de rostade sesamfröna.

 

Om ni är sugna på att få hem Middagsfrids Barnkasse (745 kr/lev) så får ni just nu två lyxiga Fiskars Muminsaxar i välkomstpresent (värde 300 kr) om ni skriver i "MATSTUGAN" som kampanjkod. Gäller t.o.m. 30/4 -13 vid start av prenumeration utan bindningstid. Beställ på www.middagsfrid.se


Kommentarer
Postat av: Vardagsmat a la Jess

Men sååå gott! Det hade nog gått hem hos alla här hemma skulle jag gissa. Jag älskar asiatiskt inspirerad mat verkligen, så detta måste jag ju bara testa!

2013-04-16 @ 14:49:13
URL: http://vardagsmatalajess.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin