Sås på rostade hasselnötter och grillad paprika

Vi fick en sådan smaskig sås, eller dipp, på ICAs grillevent häromveckan. Jag var bara tvungen att göra den. Den passar till så mycket, som dipp till grönsaker och korv eller som god sås till diverse grillat. Mums säger jag bara!
Den här satsen blev väldigt stor så halvera den om du vill. Man kan grilla paprikorna själv och dra bort skalet, men jag är lite lat så jag köpte en burk med grillade paprikor. 
 
Du behöver
1 burk grillade paprikor (ska motsvara sådär 3 paprikor)
1 vitlöksklyfta
½ dl rostade hasselnötter
1 msk rödbvinsvinäger
2 msk olivolja
½ tsk salt
2 nypor svartpeppar
 
Gör så här
Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna och gnugga av så mycket skal du kan genom att lägga nöttern i en torr och ren handduk och gnugga runt ett tag.
 
Lägg alla ingredienser i en bunke och använd stavmixern till att mixa det hela slätt. Tillsätt eventuellt mer salt, peppar och vinäger.
 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Låter jättegott och den har en fin färg också! Kram

2013-04-07 @ 15:26:13
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin