Linssoppa

Jag frågade er igår om ni kunde gissa vad det blev till lunch igår. Det var linssoppa i mixern. Jag älskar verkligen linssoppa - en massa nyttigheter rakt in i kroppen. Bra lunch att ha med sig till jobbet också. Den är perfekt att frysa in så bara att ta ut en låda ur frysen på morgonen och ta med till jobbet. 

 

För 4 pers 

2 dl röda linser
1 röd lök
1 skalad morot
1 röd paprika
2 vitlöksklyftor
1 liter grönsaksbuljong
1-2 tsk curry 

Lite smör/olivolja
Salt & peppar

Gör så här
Hacka lök, vitlök, morot och paprika. Jag brukar göra rätt stora bitar. Fräs med linser på svag värme i olja/smör. Det ska dock inte brynas. Pudra på curryn.

Häll på buljong och låt soppan småputtra i drygt 30 minuter. 

 

Jag häller sedan över allt i stora mixern och kör (lyft lite på locket emellanåt så att värmen får pysa ut). Man kan också använda stavmixern direkt i kastrullen såklart. Den ska vara helt slät. Smaka av med salt och peppar. Soppan blir rätt tjock så jag spär ut med lite vatten så det blir soppkonsistens. 


Kommentarer
Postat av: dianasdrömmar

Nyttigt och gott det gillas :) kram Diana

2013-04-22 @ 07:08:22
URL: http://xn--dianasdrmmar-cjb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin