Kärleksfrikadeller i tomatsås

Vi fick ju hem Middagsfrids Barnkasse i veckan fylld med goda varor och recept för 4 dagar. Vi har ätit så gott och barnen har varit med och hjälpt till. Kanonvecka. Förstår nu varför Middagsfrids kassar blev utnämnda till Bäst i test och Bäst i smak av Aftonbladet och tidningen SportHälsa. Till varje recept kommer tips på vad barnen kan hjälpa till med, tillagningstid, vad du förväntas ha hemma samt vilka köksredskap som behövs. Jag frågade om jag fick dela med mig av våra favoritrecept från veckan och det fick jag, så här kommer favoriten:
 

INGREDIENSER:
1 påse persiljerötter, 300 g
1 flaska passerade tomater, 700 ml
1 dl vispgrädde
2 vitlöksklyftor
1½ msk + 1½ tsk oregano
2 msk tomatpuré
1 tsk socker
1 tsk vitvinsvinäger
500 g blandfärs
4 portioner pasta
½ tråg sockerärtor, 75 g
½ påse riven ost, 75 g

Gör så här

Skala och grovriv 1 påse persiljerötter (300 g). Lägg persiljerötterna
i en gryta och tillsätt 1 flaska passerade tomater (700 ml), 1 dl visp-
grädde, 2 pressade vitlöksklyftor, 1½ msk oregano, 2 msk tomatpuré,
1 tsk socker, 1 tsk salt, 1 tsk vitvinsvinäger och 2 krm svartpeppar.

 

Låt såsen puttra under tiden som du gör frikadellerna, ca 10 min.

 

Koka upp 3 liter vatten med 1 msk salt i en stor kastrull (till pastan).

 

Blanda 500 g blandfärs, 1½ tsk oregano, ½ tsk salt och 2 krm svartpeppar i en stor bunke. Forma färssmeten till 24 frikadeller med blöta händer.Tillsätt frikadellerna i grytan med tomatsås och låt puttra på medel-
värme under lock i ca 12 min.

 

Koka valfri pasta till 4 personer.

 

Servera frikadellerna i såsen med pastan och ½ tråg sockerärtor (75 g). Toppa med ½ påse riven ost (75 g).

 

Om ni är sugna på att få hem Middagsfrids Barnkasse (745 kr/lev) så får ni just nu två lyxiga Fiskars Muminsaxar i välkomstpresent (värde 300 kr) om ni skriver i "MATSTUGAN" som kampanjkod. Gäller t.o.m. 30/4 -13 vid start av prenumeration utan bindningstid. Beställ på www.middagsfrid.se

Kommentarer
Postat av: Vardagsmat a la Jess

Låter som perfekt barnvänlig mat verkligen, och sådana recept kan man aldrig få för många av när man har små barn. Detta sparar jag i min testhög, helt klart!

2013-04-14 @ 20:00:26
URL: http://vardagsmatalajess.blogg.se
Postat av: Anna/Frostrosor

Vad sött med sugarsnapsen i vagnen! :-)
Kul att ni är nöjda med kassen!
Vi har testat lite kassar men tycker det är lite krångligt att kombinera dem med våra allergier här hemma (mjölkprotein).
Persiljerötter använder jag aldrig till något, sådant är roligt när man blir "tvingad" till att testa råvaror som man inte brukar använda.

Svar: Ja, eller hur var det sött med sugarsnapsen i vagnen. Jag ska komma ihåg det till någon gång då man vill roa barnen lite extra. Ja, förstår att det är lite svårt med allergi, kan tänka mig att sådana riktade kassar kommer i framtiden. Jag hade heller aldrig hört talas om Persiljerötter, ser ut som små palsternackor och smakar lite som selleri.Goda.
Linda /Matstugan

2013-04-14 @ 20:45:02
URL: http://www.frostrosor.nu
Postat av: sofie mumsfillibaba

Ja, jag är sugen på att testa en kasse men ska bara hitta en bra vecka att testa på.... Fantasin tryter ofta känner jag!

2013-04-15 @ 22:30:23
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin