Mos på broccoli och blomkål

Vad äter ni idag på jobbet? Sent igår kväll gjorde jag en stor omgång blomkåls- och broccolimos med cheddarost, vitlök och en klick creme fraiche, så gott!  Till det kycklingfilé från Kronfågel som köps färdig för ugnen (den här med soltorkade tomater och västerbottenost). Tipset på moset kommer från kollegor på jobbet.
 
Du behöver (för 4 portioner)
1 blomkålshuvud
1 broccolistånd
1 vitlöksklyfta
1 stor sked creme fraiche
Riven ost efter smak (jag hade ca 1 dl cheddar. Parmesan går lika bra)
Flingsalt, vitpeppar
 
Gör så här
Skär blomkål och broccoli i mindre buketter. Koka mjuka i vatten. Häll av vattnet och mixa med stavmixer till mos. Pressa ner vitlöksklyfta, tillsätt riven ost, creme fraiche, flingsalt. Rör om. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Blomkålsmos har jag gjort många gånger! Men har faktiskt aldrig gjort på broccoli.

2012-09-03 @ 10:06:13
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Karin

Det där har jag aldrig testat men moset låter ju onekligen riktigt smaskigt! Nu ska jag bara övertala min sambo som inte gillar blomkål också :-P

2012-09-03 @ 19:24:31
URL: http://ensmakavkarin.wordpress.com
Postat av: Anna/Frostrosor

Vad smarrigt moset verkar! Själv åt jag pan pizza (hemlagad). Det brukar vi frysa in om det blir kvar, perfekt att ta med sig till jobbet om man inte har något annat att stoppa i matlådan.

2012-09-03 @ 21:29:07
URL: http://frostrosor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin