Kycklingroulader i ton av sås och apache potatis - Det ni!

 
Jag hade ett helt paket tunnskivad kyckling (Guldfågel) över från att jag prövade ut recept till Svensk Fågels tävling, Pippi på Svensk Fågel. Hittade ett riktigt smaskigt recept på Guldfågels hemsida som jag ändrade lite i. Till det testade vi ICAs nya potatissort Apachepotatis. Den är min absoluta nya favorit, all time. För det första kommer de i lagom påsar för en plåt med ugnsbakad potatis, för det andra behöver du knappt borsta dem, de är klara att användas. Sedan är de riktigt snygga dessutom: rosa och gulmönstrade, de blir klara på kortare tid och sist men inte minst, GRYMT GODA!
 
  
 
Kycklingroulader
1 pkt tunnskivad bröstfilé (det är ca 16 skivor det)
1 gul lök
1 pkt bacon
2 msk senap (helst dijon, men är det även barn som kan äta så kan man ta 50/50 dijon/mild variant)
1 dl persilja (färsk)
4 morötter
1 buljongtärning (kyckling)
5 dl vatten
½ dl creme fraiche
1 dl grädde
1 msk smör
1 tsk soja (jag använde japansk soja)
salt, peppar, tandpetare
 
 
Gör så här
Börja med att sätta på ugnen på 200 C. Då den är varm sätter du in potatisen på en plåt med lite olja. Jag skar potatisen i rätt stora bitar. Den är rätt liten i påsen så en del skars inte alls. 
 
Skär bacon i större bitar, finhacka löken. Fräs i stekpanna tills det fått lite färg och löken mjuknat. Låt svalna lite. Klicka ner senap och grovt hackade persiljan, salt och peppar - rör om. Klicka på lite av bacon/senapsröran på varje filé. Stick igenom en, eller två, tandpetare för att hålla ihop rullarna. Stek i olivolja så de får lite färg på båda sidor. Stek först med skarven ner.
 
Blanda varmt vatten med buljonggrejen så den löser sig, häll över rouladerna och låt småputtra i ca 15 min. Lägg ner morötterna de sista 5-10 minutrarna. Ta upp rouladerna och morötterna och lägg på fat. Blanda ner creme fraiche, grädde, smör i buljongen och kör runt med stavmixern så det blir skummigt. Lägg upp och servera. Ps. Glöm inte ta ur tandpetarna!
 
Kändes som en riktig söndagsmiddag, bara rödvinet som saknades.    

Kommentarer
Postat av: Karin

Mums! Kycklingrullader är ju sååå gott! Det här låter riktigt smaskigt! :-)

2012-09-25 @ 14:58:55
URL: http://ensmakavkarin.wordpress.com
Postat av: Caroline

Hej!
Apache potatis ska testas i helgen då!
Detta kanske står på påsen men det jag undrar över är hur
länge potatisen var i ugnen (man känner ju med en sticka men kan vara bra att veta cirka tid så man har någon koll)
Och om man kan ha den inne i 225 grader eller om 200 grader
är bäst? Ska ha kyckling i ugnen ochså och den vill ha 225 grader :)
Mvh/Caroline

Svar: Hej CarolineJa, kan verkligen rekommendera Apache potatisen. Bästa potatisen för ugnen! Du kan absolut ha den inne på 225 C. Jag skar den i halvor och det tog ca 20-25 min. Den går snabbare än annan potatis så kika lite då och då. Lycka till och ha en fin helg!
Linda /Matstugan

2012-10-18 @ 19:58:55
Postat av: Caroline

Hej. Tack för svaret!
Låter bra, är smidigt när man kan ta allt på samma grader.
Tack så mycket och ha en bra helg du med! /Caroline

2012-10-19 @ 23:24:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin