Gudmor på besök

I veckan blev Annie hämtad på dagis av sin älskade Gudmor. De hade en mysstund i Sickla innan jag kom hem från jobbet. Unikt för Annie då Gudmor numera bor i New York och är här i Sverige endast kort och intensivt. Det blev även lite tid för oss två att uppdatera.
 
Jag gjorde en av mina favoritsallader där helt enkelt kombinationen av sött, salt, mjukt och krispigt gör den så god. Jag använde den här gången det jag hade över från kalkonjulbordet, dvs rökt skinka och pepparsalami på kalkon som jag knaperstekte. Men du kan ha knaperstekt bacon, skinka eller liknande. Till salladen drack vi min absoluta alkoholfria alternativ: Kiviks Ekologiska Herrgårdscider. Alla frågar alltid vad det är då vi har den för den är så otroligt frisk i smaken och inte alls sötsliskig (snygg flaska dessutom). 
 
Grejen med den här salladen är verkligen stora bitar av krämig Roquefortost, hela rostade valnötter och stora päronbitar.

Du behöver (4 pers)
1 påse salladsmix
skivor kalkonskinka och pepparsalami på kalkon (ta det du har helt enkelt)
200 g Roquefort
2 stora nävar valnötter
2 päron
1  väldigt stor näve torkade tranbär (helst lite sötade, vilket de flesta är, men läs på baksidan för det smakar verkligen bäst med sötade i den här salladen)
 
Gör så här
Börja med att rosta valnötterna lätt i torr stekpanna (akta så de inte blir svarta bara). Häll salladsmixen i serveringsskålen. Bryt ner stora bitar Roquefort. Tillsätt skinka i större bitar och strimlad knaperstekt pepparsalami, tranbär, rostade valnötter och päron skuren i större bitar.
 
Lättare och godare än så här kan det knappast bli!
 
Sen blev det äppelpaj, kommer lite senare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin