Banankaka eller morotskaka utan morot eller mjuk pepparkaka - 3 kakor i 1

Det är faktiskt sant att den här kakan påminde om en morotskaka utan morot och samtidigt om en banankaka och även om en mjuk pepparkaka. Jag blev väldigt förtjust i den här kakan och åt alldeles för många bitar. Receptet hittade jag i en ICA tidning och det var så spännande att jag bara var tvungen att testa.
Skälet till bakningen var att min vän Maria med man och lilla Cimon kom på besök. Alltid så roligt att träffa henne, hon har sån avslappnad inställning till allt att man rycks med. De hade med sig ett underbart gott Levainbröd som inte kom på bild tyvärr, nybakt och saftigt.
 
Du behöver
100 g smör
3 dl socker
2 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 tsk kanel
1 tsk ingefära
3 små bananer (eller 2 stora)
½ dl kallt starkt kaffe
Kokos
 
Gör så här
Sätt ugnen på 175 C
 
Smöra en form på 24 cm och ströa med kokos.
 
Rör ihop smör och socker. Tillsätt ägg, ett i taget. Rör om.
 
Blanda vetemjöl, bakpulver, bikarbonat, ingefära, kanel. Rör ihop med smeten. Mosa bananerna och tillsätt tillsammans med kaffet till smeten. Häll allt i formen och in i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter. Låt kakan var i formen några minuter.
 
Till det gjorde jag en glasssorbet med mango och passions rippel på lättast tänkbara sätt!
 
Du behöver
1 litet paket vaniljglass
250 g djupfryst mango (tinad)
1 msk florsocker
3 passionsfrukter
½ lime
 
Gör så här
Tina vaniljglassen lite. Under tiden den tinar så mixar du mango, florsocker, passionsfrukt och pressad limesaft lite lätt bara.
 
Rör ner fruktrippeln i vaniljglassen i en bunke och in i frysen igen.

Kommentarer
Postat av: Katarina

Det här låter som en spännande kaka :) Kram

2012-05-04 @ 13:59:27
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin