Små små söta biskvier

Vi hade styrelsemöte i veckan och det var min tur att fixa fika. Det blev biskvier, men små små biskvier. Har aldrig testat det förut och måste säga att det var lättare än jag trott och det gav mersmak, man kan ju variera smakerna i oändlighet. Den här gången blev det mörka chokladbiskvier med lätt touch av kaffe och vit choklad med havtornssirap.
Du kan välja vilken fyllning som helst i stort sett: smörkräm med vinbär, citronskal, alkohol, kaffe, choklad osv. Dessutom så är biskvier perfekta om du ska ha någon som är glutenintolerant på besök,inte ett uns gluten så långt ögat kan nå.
 
Du behöver (till ca 30st)
100 g mandelmassa
1 äggvita
1/4 dl socker
 
Fyllning
100g rumsvarmt smör
1 dl florsocker
½ äggula
 
Smaksättning 1: chokladkräm och kaffe + överdrag mörk choklad(ca 15 st)
75 g smält mörk choklad (70% fin mörk choklad är godast)
1 tsk vaniljsocker
1½ tsk espressokaffe (kallt)
40-50 g mörk choklad (att doppa i)
1 tsk neutral olja
 
Smaksättning 2: vit choklad och havtorn+ överdrag vit choklad (ca 15st)
75 g smält vit choklad (fin är godast)
1/4 dl havtornssaft reducerad genom kraftfull kokning så det blir en sirap (eller annan saft, t ex hallon, svarta vinbär, jordgubb)
40-50 g vit choklad
1 tsk neutral olja
 
Gör så här
Sätt ugnen på 175 C
 
Riv mandelmassan så fint som det bara går. Vispa äggvitan till hård skum. Vänd ner mandelmassa och socker. Rör runt försiktigt tills smeten är jämn.
 
Klicka (eller spritsa) ut små klickar på bakplåtspapper. In i ugnen ca 5 minuter. De ska vara lite gyllenbruna men mjuka. låt dem svalna.
 
Rör ihop det mjuka smöret med florsocker och äggula så det blir jämnt dela på röran och tillsätt smaksättningarna och rör om. Låt fyllningarna kalla i kylen. Jag klickade ner smeten i spritspåsar och la i kylen. Då de svalnat till lagom konsitstens så spritsar/brer du på fyllnigarna på bottnarna. Kom ihåg att det är på bottnarnas undersida, alltså den de låg mot plåten med som du lägger fyllningen på. Ställ in i frysen så fylllningen blir hård, de är mycket lättare att doppa i smält choklad då.
 
Smält choklad, tillsätt oljan och doppa biskvierna och lägg på bakplåtspapper. Dekorera om du vill med strössel eller annat fint.
 
Låt svalna, men inte i kylskåpet eftersom de blir lite 'svettiga då'. Däremot går de utmärkt att frysa.
 
Ps. De fina faten osv i bakgrunden har min moster gjort, Se HÄR för hennes fina keramik!

Kommentarer
Postat av: Pernilla

WOW, vilka fina!

Jag har aldrig gett mig på att baka beskvier heller, för jag tror att det är för svårt.

Men det är ju såååå gott!

2012-03-24 @ 08:34:55
URL: http://nybergsmat.blogg.se/
Postat av: sofie mumsfillibaba

Min mamma gör underbara biskvier. Lite pilligt. Låter henne leverera dem:)

2012-03-25 @ 18:25:16
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Fredrik

Hej
Ser att ni gillar havtorn och förstått hur nyttigt det är. Välkommen till min sida för att beställa mera. Vänligen Fredrik

www.larssens.se

2013-01-21 @ 00:41:57
URL: http://www.larssens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin