Nougatmousse med kanderade hasselnötter

Jag gjorde den här nougatmoussen med kanderade hasselnötter förra helgen. Det är efter ett recept av Louise Johansson (Sveriges Mästerkock á la 2011). Den är verkligen lätt att göra och kan förberedas kvällen innan utan problem.
Avnjöts i gott sällskap!
Årets Kock 2012 så presenterade Arla en ny produkt Smetanasom jag blev så nyfiken på. Det är en produkt som smakar som syrlig grädde och kan användas i allt från soppor till desserter. Den är dessuotm laktosfri. Från eventet fick jag med mig några recept med Smetana i, bl a Nougatmoussen. Jag tyckte moussen blev riktigt god, men det är mer en vuxensmak på den än barnsmak, Smetanan gör den mer syrlig än söt, vilket jag gillade, men inte Annie.
Du behöver
2 dl Smetana
100 g nougat
2 dl hasselnötter
3/4 dl strösocker
1½ msk vatten

Gör så här
Skär nougaten i mindre bitar. Koka upp Smetana. Ta kastrullen från värmen och lägg i nougaten och rör om tills den smält. Låt röran svalna och ställ in i kylen (t ex över natten).
Koka upp socker och vatten och rör ner nötterna. Rör om så att det blir sockerkristaller och alldeles vitt. Fortsätt röra tills hasselnötterna blir lätt bruna. Häll upp på plåt med bakplåtspapper. När de kallnat så hackar du dem lätt (ej småhackat).
Innan servering vispar du nougatröran fluffig (jag använde elvisp). lägg upp och strössla med nötterna.
Gott Gott Gott!

Kommentarer
Postat av: Katarina

Så gott och fint upplagt! Kram

2012-03-10 @ 07:26:34
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin