Min musli på repris

Den här mϋslin är en stående favorit här hemma. God, nyttig, lätt att göra och man kan ta det man har hemma. Har man t ex inte rårörsocker så kan man ta muscovadosocker, vanligt socker, farinsocker eller honung. Man kan ta vilken torkad frukt som helst också: russin, aprikoser, katrinplommon, fikon och naturligtivs vilka nötter och frön som man har hemma.

Du behöver

6dl havregryn 
1dl sesamfrön

½dl rårörsocker

1dl pumpakärnor el solrosfrön

½tsk salt

3 msk kanel
1dl vatten

½dl rapsolja

1dl russin  - jag använde katrinplommon denna gång

1 påse hackade hasselnötter. (eller hela nötter om man inte har småbarn hemma)

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader. 
Blanda allt utom vatten, olja och torkad frukt och rör om ordentligt. Blanda samman olja och vatten, häll det över grynblandningen. Häll blandningen på en långpanna. Rosta mitt i ugnen 25-30min. Rör om då och då för att undvika att det bränns eller blir ojämn färg. Blanda i russinen och de hackade nötterna när muslin svalnat.

 

Förvara torrt i burk med lock


Kommentarer
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Säger det igen - mums! Bästa muslin är den man gör själv - då blir den precis som man vill ha den <3 (ja, om man inte bränner den... Men det är en annan historia) ;)

2012-03-17 @ 14:30:10
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin