Bake-along med proffsmjöl

Ikväll gick jag och min granne Jessica på ett Bake-along event som Kungsörnen anordnade. Vi fick en massa proffstips på plats och fick baka baguetter av deras nya mjölsorter Vinjett och EvoloDe nya sorterna gör degen smidigare och bröden blir luftigare med en knaprig yta och blank skorpa.
De tre nya mjölsorterna är framtagna av de svenskodlade spannmålssorterna Vinjett och Evolo. Det är kvalitetsmjöl för de som vill lite mer med sitt brödbak.
Vinjett är tillverkat på vårvete och Evolo på höstråg. Vinjett och Evolo mjölet ska ge extra bra bakegenskaper med högre proteinhalt och bröden blir luftigare och saftigare. Vi fick se bröd bakat med vanligt mjöl och bröd bakat med Evolo och Vinjett och det var verkligen skillnad. Mjölsorterna kräver lite extra vätska, eller lite mindre mjöl än vanligt.
Jag och bästa Jessica som funkar lika bra som sällskap på event som promenadpartner soliga dagar i Nacka.
Här bakas läckra baguetter!
Vi fick så många matnyttiga tips för bakning av bröd. Vill du också ha supertips så gå in HÄR så hittar du en uppsjö av tips och filmer för att baket ska bli lyckat.
Våra baguetter, min baguette är tyvärr den som ligger längst ut som en liten korv. Ska nog se efter om Kungsörnen har någon liten film om hur man gör en snygg baguette!
Lite skratt och mingel medans vi väntade på att de varma bröden skulle svalna så vi kunde lägga dem i papperspåsar för frakt hem. Vi fick även en tung goodiebag med hem fylld med Vinjett och Evolo mjöl och en fin jäsform. Så nu finns det inga ursäkter för att inte baka fantastiskt bröd.

Ps. Kungsörnen har lanserat en ny purfärsk app med en massa goda recept på kakor, bullar, bröd mm. Jag har redan hittat flera recept där som jag kommer testa.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Gus vad roligt! Ps det heter väl medan kram

2012-03-16 @ 03:38:16
Postat av: Katarina

Vilken rolig kväll! Hade varit roligt att delta :) Önskar dig en fin helg, kram!

2012-03-16 @ 04:36:31
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin