Ny sorts kyckling med citron, vitlök, sparris mm

Jag var på Kronfågels event för några veckor sedan och där fick man smaka på deras nya produkter som är handstyckad kyckling med skinnet kvar. Blev så glatt överraskad av att skinnet kunde smaka så gott och att kycklingen var så saftig. Saftigheten kommer av att fettet stannar i kycklingen under tillagningen pga skinnet. Nu testade jag ett recept (även om jag ändrade en del saker såklart) från Kronfågel. Det blev inte bara snyggt utan riktigt gott och faktiskt så blev kycklingen otroligt saftig. På eventet pratade jag med kocken och ännu ett knep med kyckling är att tillaga den i ugn på låg värme och längre tid.  Jag testade allt i det här receptet. Kyckligen blev så makalös god!


Du behöver

Kycklingen
4 Kycklingbröst med del av vinge
4 msk olivolja
½ kruka persilja (alt drygt 1 msk fryst)
1 citron (skal + juice)
1 vitlöksklyfta

Grönsaker
4 tomater
1 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
salt,peppar
20 st sparrisar

Potatisstomp
600 g skalad mandelpotatis
50 g smör
½ tub chevreost på tub (Fjällbrynts t ex)
salt, peppar

Gör så här
Sätt ugnen på 100 C (90 C varmluft)

Grönsakerna
Skär tomaterna i klyftor. Skiva vitlöken fint. Häll 1 msk olivolja på en ugnsplåt, lägg på klyftor och vitlök, salta, peppra och in i ugnen ca 30 min.

Skala den nedersta delen på sparrisarna. Dela på mitten och stek mjuka i smör.

Kycklingen
Stek kycklingen med skinnsidan ner i ca 5-7 min så att ytan blir frasig. Vänd och stek 2 minuter på den andra sidan. Lägg in på galler i ugnen gärna över plåten med grönsakerna.  Kycklingen är klar då innertemperaturen är 70 C, ca 20-25 minuter. Precis innan serveringen kan du snabbt steka på skinnsidan för att frasa till den. Pensla på oljan nedan.

Under tiden som kycklingen är i ugnen gör du såsen genom att blanda finrivet citronskal, juice, pressad vitlök, persilja och olivolja.

Potatisstomp
Koka mandelpotatisen mjuk och ånga av. Använd träslev eller liknande för att grovkrossa potatisen. Blanda i smöret och chevreosten, salt och peppar.

Lägg upp allt. Jag delade kycklingbröstet i två delar, penslade på rikligt av citronoljan. MUMS!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin