Den allra ljuvligaste jordgubbslemonad

 
Nu måste jag faktiskt använda alla superlativ för att ni ska förstå hur god den här lemonaden är!! Tror inte något kan smaka mer sommar! Den är otrolig! Om du bara ska göra en sak från matstugan så gör jordgubbslemonaden!
 
Jag gjorde en rätt stor sats sockerlag, men använde inte allt till lemonaden. Det är en ren smakfråga hur söt man vill ha den. Jag rekommenderar att göra sockerlagen enligt recept men hälla i sådär ½ dl i taget tills man har hittat sin egen perfekta lemonad.  Om du vill spetsa till den så blir den suveränt god med t ex vodka i (1-2 dl)
 
Du behöver (för 1 stor kanna)
1 kartong (ca ½ liter) jordgubbar (helst svenska)
2 dl socker
2 dl vatten
4 citroner
5-10 dl kallt vatten
 
Gör så här
Börja med sockerlagen. Blanda vatten och soker i en kastrull och värm sakta upp samtisgt som du rör runt så sockret smälter i vattnet. Då sockret har lösts upp tar du kastrullen från värmen och låter svalna.
 
Pressa saften ur de 4 citronerna rakt ner i en kanna
 
Skölj och rensa jordgubbarna. Skär i något mindre bitar. Lägg jordgubbarna och ½ dl vatten i en mixer och kör slätt. Ös ner jordgubbsmixet i  kannan med citronsaften. Häll på 5 dl vatten och smaka av med sockerlagen. Häll på mer vatten och sockerlag tills du är nöjd (jag använde 6 dl vatten och cirka 1½ dl sockerlag). Sedan öste jag på med is dessutom,
  
 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Låter supergod! Kram

2012-06-22 @ 09:28:52
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Camilla

I dag testade jag den här goda drinken på ett kalas jag hade, jag serverade kallskuret till och alla tyckte den här var den godaste drink dom druckit på jättelänge.. Så tusen tak för receptet.. :-)

Svar: Åh, du gjorde verkligen min dag med att skriva att de tyckte om den. Jag älskar jordgubbslemonaden. Ska göra den i veckan igen, gäller att passa på då svenska gubbarna är som bäst:-) Kram på dig!
Linda /Matstugan

2013-06-23 @ 20:29:32
URL: http://millaotrissa.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin