Lavendelsirap

 
Jag gjorde innan midsommar lavendelsirap, min alldeles egna. Jag tog med en flaska som present till min syster och en har jag själv. Den ska användas till en massa saker: 1 tesked eller matsked i kakbaket, desserter, glass eller drinken. Det sägs att 1 tsk lavendelsirap innan sängdags får en att komma till ro och sova gott. 
 
Du behöver
1½ dl vatten
1½ dl socker
2 tsk torkade lavendelblommor
ev lite röd och blå matfärg
 
Gör så här
Koka ihop vatten och socker tills sockret har löst sig i vattnet. Dra av från plattan, häll i lavendel, rör om och låt kallna. Häll lavendelsirapen genom en finmaskig sil. Tillsätt eventuellt pyttelite röd och blå matfärg för att få en lätt lila ton. Lavendelsirapen är i sin naturliga färg mer gråvit.  
 
 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Så vackra bilder och lavendel är gott att ha i bakverk! Kram

2012-07-04 @ 10:58:14
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Malin

Vilken trevlig ide!
Ska provas till sommaren!
Annat lila: Kan tipsa om att lila syrener ger vackert färgad saft - följ ett recept på fläderblomssaft, men ta inte för hett vatten. Gott o lite annorlunda.
Undrar var du köpt de söta flaskorna?

Svar: Vilken spännande idé med syren, men de är inte giftiga då? Syrenerna? Ska absolut testa, dvs om de inte är giftiga;-) Flaskorna kommer från Åhléns, tror de finns i deras standardsortiment, eller sommarsortiment.
Linda /Matstugan

2013-04-10 @ 00:23:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin