Hur svårt kan det vara att göra en pinocchiotårta?

 
Ja, det var onekligen svårt för mig. Jag har nu gjort den för tredje gången på en dag, låter det klokt? Blev så arg att jag inte kunde ge mig innan det blev en pinocchiotårta. Fick åka till affären för att köpe en hel låda med nya ägg och hela köket var i upplösning (och jag också). 
Resultatet av försök 1 (förvisso god men inte så representabel. Jag hade den för kort tid i ugnen och den nedre botten var inte klar). Resultat 2 var en färdig pinocchiotårta men utan socker i marängsmeten, jag glömde helt bort att tillsätta socker. Kom heller inte på det förrän jag tog ut kakan ur ugnen. Resultat 3 blev en så smaskig tårta/kaka. Mums med maräng, färska jordgubbar, grädde och kaka. Sicken kombo! Inte konstigt att den är en klassiker. Tur att det fungerade på försök 3, annars hade jag gett upp. 
 
Efter midsommar, då vi var hos min syster, var vi inbjudna på min systers svärfars födelsedagskalas. Hans fru Karin lagar alltid den mest välsmakande mat. Hon har gett mig recept tidigare och den här gången skrev hon för hand ner receptet på sin mammas Pinocchiotårta som hon bjöd oss på. Stor Klassiker! Den ville jag självklart göra. Till sist blev det ju också bra, trots allt!
 
Du behöver
50 g smör
1½ dl socker
4 äggulor
1½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
4 msk mjölk
50g mandelspån (valfritt)
 
Maräng
4 äggvitor
2 dl socker
 
Fyllning
Jordgubbar
3 dl grädde
 
Gör så här
Sätt ugnen på 150 C
 
Rör rumsvarmt smör och socker poröst. Tillsätt en äggula i taget. Rör en stund mellan varje äggula. Bland i vetemjöl och bakpulver samt sist mjölken. Fördela smeten på en långpanna (ca 20x40cm). Strö hackade nötterna över smeten. 
 
Vispa vitorna till hårt skum och vänd ner sockret försiktigt. Bred över marängsmeten över den andra smeten. 
 
Grädda ca 40 min i nedre delen av ugnen. Stjälp upp den. Dela den i två delar och låt kallna. Vispa grädden och fördela mellan bottnarna tillsammans med jordgubbar.
 
Tack Karin för den urgoda Pinocchiotårtan och för att du tog dig tid att skriva ner den till mig! Hoppas ni får en fin sommar.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna/Frostrosor

Men oj, så jobbigt! Vilken kämpe du är och härligt att det blev bra till slut! Belöningen var ju välsmakande! En sådan tårta hade vi också till midsommar. Men jag hade förutom grädde och jordgubbar även lemon curd nedrörd i grädden.

Svar: Jag måste verkligen testa lemoncurd i bak. Har ännu inte gjort det. Verkar så fräscht och bra smakbrytning till grädde och frukt. Ska ta med mig den idéen till nästa gång jag vågar mig på pinocchiotårtan;-)
Linda /Matstugan

2012-07-12 @ 18:08:08
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Sofie

Härligt att det blev bra till sist. Ser jättegod ut får nog prova den någon dag=)

2012-07-12 @ 19:59:00
Postat av: Fredrica Ganestål

Den här tårtan är jättegod att fylla med röda vinbär, ev tillsammans med hallon. Det syrliga är supergott till den söta marängen. Prova också att ha rabarberkompott emellan, det gifter sig också kanon med maräng och grädde. /Ica

Svar: Tusen tack för tipset. Måste testa det, det lät så intressant med hallon och vinbär, för att inte tala om rabarberkompott. Hoppas din helg blir fin!
Linda /Matstugan

2012-07-13 @ 09:44:43
URL: http://nytt-nott.blogspot.se/
Postat av: Karin Ch.

Kära Linda, om du visste hur många gånger jag bakade den innan den blev bra. bra att du inte gav upp. Lemon curd har jag också testat. Gott! Gör egen, den är bäst och lätt att göra också. Jag har ett bra recept om du saknar det. Kul att ni kom. Kram!

Svar: Oj, tack för kommentar. Blev så överraskad och glad! Vad skönt att höra att även du får göra om ibland! Jag tar hemskt gärna receptet på din lemon curd för allt jag smakar som du har gjort har ju varit helt otroligt gott. Kramar till er!
Linda /Matstugan

2012-07-13 @ 23:23:18
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Hahahaha, inget socker i marängen! Ja, det är ju så lätt gjort, men det blir ju långt ifrån samma sak :D Sjukt snygg blev den till slut i alla fall, är säker på att den blev underbart god också :D

2012-07-16 @ 14:22:47
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin