Alpostar från Castello

 
Fick prova 3 nya ostar från Castello Alps Selection som alla är tillverkade traditionsenligt med mjölk från kor som lever på alpbete på över 800 meters höjd. Det märktes! Jag fick sån Schweiz flashback då de smakade precis som på en frukost i Schweiz: Weissbier med lätt inslag av öl, Classic som är mjuk i konsistensen och har en lätt smak av alpörter och Hirten som är lite hårdare och mer smakrik med saltkristaller. 
 
Jag tyckte om alla 3, men allra mest Classic som påminde mig om Emmentaler. Jag skar stora tjocka bitar och åt, precis som man gör i Schweiz. 
 
Till ostarna gjorde jag 3 tillbehör framtagna av Roland Persson, tidigare Årets kock, som var kanongoda till ostbrickan. 
Vaniljpäronsalsa
2 dl vitt vin
1 dl honung
½ dl gula russin
1 vaniljstång
4 fasta päron
 
Gör så här
Häll vinet i en kastrull. Tillsätt honung och russin. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg allt i en kastrull. Koka upp och låt koka ett par minuter.Skala och skär päronen i tärningar. Vänd ner päronen och låt koka tills päronen är mjuka och nästan all vätska är borta. Låt kallna.
Rostade nötter med honung
50 g sötmandel
50 g hasselnötter
50 g valnötter
50 g cashewnötter
50 g smör
2 dl honung
 
Gör så här
Rosta mandel och alla nötter i en torr stekpanna. Lägg sedan över dom på ett fat. Låt smör och honung smälta ihop i stekpannan. Vänd ner nötterna, låt koka 1-2 minuter.
Gurka i senapsdressing
1 gurka
½ dl kallpressad rapsolja
1 msk vit balsamvinäger
2 tsk senapsfrön
1 msk fransk senap
2 krm salt
 
Gör så här
Skala och dela gurkan på längden. Tag ur kärnorna och skär gurkan i 1 cm breda skivor. Rör ihop rapsolja, vinäger, senapsfrön, senap och salt. Vänd ner gurkan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin