Imorgon till lunch blir det frasig kyckling med citronglaserade grönsaker och parmesankräm

Oj! I helgen har jag minsann varit hur aktiv som helst. Förutom att jag har lagat en massa mat har vi varit på Magdas första kalas hos en kompis till henne, Annie första fotbollsträning, min charmiga gudson har varit här på middag, med sin mamma och syster, jag har städat källaren och varit på en effektiv shoppingtur till Sickla köpcenter. Nu så så har jag matlådor för nästan hela veckan, även om det bara blir rester. Imorgon blir det den här underbara kycklingen med grönsaker med smak av citron, parmesankräm och härligt frasig kyckling. Det är en del moment i den här rätten, men inte alls svårt och den smakar såååå gott! Ursprungsreceptet är från Kronfågel, men omgjort lite här och där.
 
Du behöver
3 kycklingbröst med skinn
8 färskpotatisar
8-10 knippmorötter
4 knipplökar
8 rädisor
Broccolibuketter efter smak
 
1 citron (skal och juice)
50 g smör
1 kycklingbuljong grej
1 burk kesella
50 g parmesan (finriven)
25 g parmesan (hyvlad)
färska örter, t ex persilja, citronmeliss, timjan, basilika
 
smör, olja. salt, peppar
 
Gör så här
Koka potatis klar i lätt saltat vatten. Låt svalna.
 
Blanda Kesellan med den finrivan parmesanen, smaka av med salt och peppar
 
Sätt ugnen på 100 C. Stek kycklingbrösten med skinnet ner i stekpanna på medelhög värme.  Låt steka ca 5-7 min så skinnet blir frasigt. Vänd sedan och stek på andra sidan ca 1 min. Lägg i ugnsform och in i ugnen ca 15-20 min tills innertemperaturen är 70C i tjockaste delen. Ta ut och låt vila i ugnsfolie medans du fixar det andra. Precis innan du serverar fräser du kycklingen med skinnsidan ner i pannan (ca 30 sek).
 
Koka morötter i saltat vatten i stor kastrull, lägg i knipplök och broccoli efter litet tag. Koka tills de är lätt mjuka. Lägg över i iskallt vatten. Skala sen morötterna.
 
 
Precis innan servering så kokar du upp kycklingbuljong, tillsätter smör, citronskal och juicen. Lägg i morötter, lök, broccoli. Lägg sist ner potatis och rädisor. Låt koka upp. 
 
Lägg upp på fat, Skiva kycklingen och lägg ovanpå. Strössla över örter, hyvla över parmesan och lägg klickar av paremsankrämen ovanpå. 
   
Så Gott!

Kommentarer
Postat av: sofie mumsfillibaba

Vilken fräsch och god sallad!! Får en att hålla kvar i sommaren lite till.,.

2012-08-21 @ 09:49:36
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin