Parmesanpanerad kyckling med ratatouille


Denna rätt planerades till i fredags men då var jag sååå trött att det bara blev rester. Igår lördag gjorde vi den, och den var sååå värd att vänta på! Ratatouille passar perfekt med parmesanpanerat! Rataouille är nostalgi för mig för jag gjorde det jämt då jag bodde i Malmö och alltid köpte berg av grönsaker på Möllevången.

Parmesanpanerad kyckling (4 pers)
3 kycklingfileer
4 dl parmesan (fint riven)
4 ägg
lite vetemjöl
salt, peppar

Ratatouille (4 pers)
1-2 squash
1 aubergine
2 paprikor
2 vitlöksklyftor
1-2 lökar
4 msk olivolja
2 msk rödvinsvinäger
400 g krossade tomater
1 kruka färsk timjan
salt


Gör så här
Dela var och en av fileerna i två delar, så det blir 6 smala fileer. Banka ut dem lite med t ex en mortelstöt. Vänd dem i mjöl och lägg dem att vila på ett fat. Medan ratatouillen puttrar i grytan så fortsätt med kycklingen. Vispa upp ägg och blanda ner finrivna parmesanen. Vänd fileerna i ostblandningen och stek gyllenbruna på medelhög värme. Det ska vara rikligt med smet.  

Fortsätt med ratatouillen eftersom den ska puttra ett bra tag. Skär vitlök och lök i småbitar och stek i olivoljan i en rymlig gryta i sådär 10 min på låg värme och med locket på. Skär resten av grönsakerna i större bitar och lägg i grytan. Häll på rödvinsvinägern och låt allt småputtra under lock i 20 min. Tillsätt krossade tomater och låt koka 5 min. Lägg upp och strö över massor med färsk timjan!



Servera! Notera att min nyttiga stil håller i sig:-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin