Tysk äppelkaka

Denna mumsiga äppelkaka hade min mamma med sig då hon var så gullig och kom för att hjälpa oss lite. Så fin var den också med en vågig ovansida.

Så använd alla äpplen som finns nu och baka på till helgen!

Du behöver
ca 3 äpplen
150 g smör
1½ dl socker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
350 g (ca 6 dl om du inte har en våg) vetemjöl
Lite mjölk till pensling och pärlsocker som dekorationen

Gör så här
Sätt ugnen på 180 C

Rör smör och socker. Tillsätt ägg, mjöl, vaniljsocker och bakpulver. 2/3 av degen trycks ut i en form i botten och kanterna. Lägg äppelklyftor hela vägen runt och mitt i. 1/3  av degen kavlas till ett tunt täcke och läggs över äppelklyftorna. Pensla locket med mjölk. Strö lite pärlsocker ovanpå.

grädda i sådär 40-60 min 




Ha en superfin helg och håll tummarna för att Magdas kolik har lugnat ner sig...


Kommentarer
Postat av: Katarina

Så fin äppelkaka! Jag håller tummarna! Önskar er en fin helg!

2011-10-21 @ 13:03:57
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin