Egen müsli är bästa müslin

Har gjort min favoritmüsli. Det är smidigt och lätt som bara den och MINST lika gott som köpemüslin, eller den är godare faktiskt. Du kan ha olika kryddor. Jag älskar ju kanel så jag använder helst kanel, men runt jul brukar jag göra pepparkaksmüsli med en påse pepparkakskrydda. Du kan ha vilka slags torkade frukter som helst. Jag har ibland dadlar, aprikoser, tranbär eller fikon. Inga konstiga tillsatser, bara nyttigheter och billigt blir det.

Du behöver
6dl havregryn
1dl sesamfrön
½dl rårörsocker
1dl pumpakärnor el solrosfrön
1 dl vatten
½tsk salt
3 msk kanel
1dl vatten
½dl rapsolja
1dl russin
1 påse hackade hasselnötter. (eller hela nötter om man inte har småbarn hemma)


Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda allt utom vatten, olja och torkad frukt och rör om ordentligt. Blanda samman olja och vatten, häll det över grynblandningen. Häll blandningen på en långpanna. Rosta mitt i ugnen 25-30min. Rör om då och då för att undvika att det bränns eller blir ojämn färg. Blanda i russinen och de hackade nötterna när muslin svalnat.

Förvara torrt i burk med lock.


Kommentarer
Postat av: Katarina

Egengjord müsli är nog bäst! Kan tänka mig att det blir gott med pepparkakskrydda i :)

2011-11-14 @ 12:56:30
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

Japp, helt klart godare än köpe-müsli! Måste nog ta att göra lite snart igen!

2011-11-15 @ 12:16:54
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Verkligen bästa müslin, full med godsaker! Och jag bara MÅSTE göra en sats müsli med pepparkakskrydda - toppenbra idé! <3

2011-11-16 @ 00:27:18
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin