Den perfekta ostbrickan...(liten lektion)


...har jag varit ute efter lääääänge! Jag älskar ostbricka. När jag var liten fixade min mamma ofta ostbricka, så för mig är det barndomsnostalgi på hög nivå med ostbricka en helgkväll. Den har dock vuxnat till sig och vin, dyrare ostar och lite andra tillbehör har tillkommit.

En av de största uppoffringarna under graviditeten har varit ostbrickan. Nu tog vi igen det! Här har ni en perfekt mix, tycker jag: Roquefort Arbas, Gryuere Reservé, Pecorino Sardo och Taleggio. Till det det bästa vinet jag vet gjort på Shirazdruvan och helst från Australien. Sen blir det extra gott till med lite fikonmarmelad eller marmelad gjord på gröna tomater.


Mmmm...gott till var olika lufttorkade skinkor, Rosette de Lyon var så kanongod att den kommer vara ett måste vid framtida ostbrickor sen var det parmaskinka och någon som hette Sopressa Venetia.
Cervera hade en liten ostbrickelektion i senaste reklambladet som var riktigt bra. De rekommenderar följande, beroende på om man vill ha en modern eller klassisk ostbricka:

Klassisk ostbricka

Port salut (kittost)
Brie
svensk hårdost (t ex Prästost lagrad 24 mån, 35%)
Gorgonzola 

Fylligt rött vin, t ex Bourgogne

Modern ostbricka

Fransk Brie smaksatt med tryffel
Pecorino Sardo
Comté
Roquefort

Rött vin, t ex Shiraz

Som ni kanske förstått så är jag för den moderna varianten, absolut! Det ska vara spännande ostar, eller vanliga med en tvist.

För en perfekt smakupplevelse börja med den milda osten, och sen vidare till de mer smakrika. Avsluta med Blåmögelost. Om du föredrar vitt vin till så ska du satsa på mildare ostar.

Ps. Glöm inte ta ut ostarna från kylen i god tid innan, ca 1-2 timmar, så att de blir rumstempererade. Då kommer smakerna bäst fram.



Kommentarer
Postat av: Katarina

Ja, ostbricka är gott och känns på något vis lyxigt med ett gott vin till! Ha en fin helg!

2011-11-04 @ 12:44:52
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Ostbricka gör jag alldeles för sällan, jag funderar iblnad lite på det sådär flyktigt när jag bjuder över någon, men så råkar det bli att jag bakar istället och så blir det inte av att osten åker fram! Det är synd, faktiskt, det är ju underbart gott <3 Dock har jag inte provat varken comté eller Brie smaksatt med tryffel, vad lyxigt det låter! Pecorino sardo vet jag inte heller - är det något liknande en parmesanost eller är jag helt ute och cyklar? Ja, gott låter det i alla fall!

2011-11-04 @ 13:51:04
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com
Postat av: maria

guuud va gott!! fasen skulle inte ha läst detta, nu när man inte får äta ost ;) kram

2011-11-04 @ 20:52:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin