Bruschetta Bruschetta


Jag har varit sugen på bruschetta så länge nu att jag passade på då vi hade middag för min väninna. Det är ju en sån lätt efterrätt och alltid rätt liksom. Vem gillar inte bruschetta? Jag frågade runt lite vid lunchbordet på jobbet om hur man gör den bästa bruschettan och fastnade för min kollegas instruktioner om att skålla, skala och gröpa ur tomaterna. Blev verkligen supergott. 

Jag har just nu ett favoritbröd som ni måste testa om ni bor/är i Stockholm. Slussenbageriet (ligger nere vid bussterminalen där bussarna ut till Nacka och Värmdö går). De har en tysk inriktning och så mycket gott. Deras succésäljare är Berliner Brot: Ett saftigt och fantastiskt bröd utan fett och socker och med en surdegshalt på 47%. Alltså, jag säger det bara: Har ni vägarna förbi så köp med er brödet. Testa även deras valnötsbröd och de mindre brötchen.



För 4 pers:
4 skivor bröd (gärna surdeg) - Helst några dagar gammalt så det är lite torrare
tomater
vitlöksklyfta
Olivolja
Salt,peppar
Basilika
skvätt balsamico

Gör så här: 
Sätt ugnen på 200 C

Koka upp vatten och lägg i tomaterna kort. Ta upp försiktigt och skala/dra bort skinnet. Dela dem på mitten och skrapa bort innehållet så bara själv 'köttet' är kvar. När tomaterna kallnat så skär dem i mindre bitar.

Pensla olja på bröden och gnid in dem med ituskuren vitlöksklyfta. Lägg in dem i ugnen ca 5 minuter.

Blanda tomaterna med skuren basilika, en skvätt olja, salt, peppar och gärna en skvätt balsamico. Skyffla upp en stor hög på varje brödbit och toppa med lite fina basilikablad.

TADAAAA!



Hmmm...kunde gott vara lite mer tomater här! Lite snålt, men brödet är väldigt gott som tur är.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin