Gissa vad jag bakade mitt i natten?


Tadaaa! Lite över 24 inatt blev pitabröden klara! Receptet är från mysiga bloggen Hovkonditorn, den får ni inte missa! Jag är inte direkt expert nummer 1 på brödbakning på jäst, men de blev så bra! Så lätt är det faktiskt att baka sina egna pitabröd, det enda var att man bör börja tidigare än 22.30 på kvällen, med tanke på att de ska jäsa till sig  och så.  

Till 8 bröd
2,4 dl varmt vatten
1 msk torrjäst
ca 7 dl mjöl
1 msk socker
1 msk olivolja
1 tsk salt

Gör så här:
Värm vattnet en aning och blanda i jäst och socker. Låt stå ca 15 minuter. Blanda i mjöl, salt och olja. Knåda väl. Låt jäsa en timme. Dela degen i åtta bitar och kavla/platta ut dem så att de är 0,5 cm tjocka. Låt jäsa medan ugnen blir varm. Grädda i 250 grader ca 6-8 minuter.

Pitabröden blev matsäcksbröd fyllda med ost, kalkon, philadelphia och tomat. Bilderna gör dem inte rättvisa! Jag och Annie hade nämligen mysdag med bästa Rose-Marie och sötingarna Zack och Leah på Långholmen. Där har de ett riktigt bra bad för att vara mitt inne i stan. Vi kom dit vid 10 och det var så lugnt och skönt, alltså kunde vi välja och vraka var vi skulle sitta. Då vi lämnade strax innan 15 var det knökfullt.


Det var en lugn och skön dag med glass, vattenmelon, lek i sand och vatten och prat om ditt och datt. Iallafall var det lugnt i små portioner då min minitonåring inte hade ett av sina utbrott då hon vrålade 'dumma mamma' över hela Långholmen (händer cirka 5 gånger i timmen nu).

Rose-Marie med Zack och en nyvaken Leah. Så här harmoniskt och idylliskt är det tydligen att ha två!  Livet på en pinne:-)

Kommentarer
Postat av: Katarina

Så fina de blev och roligt att du testade receptet! Ha en bra dag!

2011-07-21 @ 03:02:42
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin