Blåbärsmuffins till badutflykten


Jag har inte missat att jag fått flera nya prenumeranter, så otroligt glad över dom. Jag kan scrolla ner och upp på min sida gång på gång bara för att se att det nu står 21 prenumeranter, varje gång blir jag så otroligt smickrad och glad. Det är som att vinna på en Trisslott. Till er nya prenumeranter: Här kommer saftiga blåbärsmuffins med frasigt täcke! MUMS! De ska med på badutflykt NU.

Receptet är Leilas.

För ca 9 st mellanstora:

100 g smör
2 dl mjölk
1 citron (skal)
2 ägg
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Blåbär (frysta eller färska)

Frasigt täcke:
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker

Nyp ihop smör, havregryn, mjöl och socker

Gör så här:
Sätt ugnen på mellan 175 och 200 C (den lägre graden för vanliga och den högre för stora. Jag satte på ca 190C)

Smält smör och häll sedan i mjöl och rivet citronskal. Vispa ägg, socker, vaniljsocker fluffigt. Blanda tillsammans med smörblandningen. Blanda mjöl, bakpulver, salt i en annan bunke och vänd sedan ner i smeten. 

Häll lite smet i formarna och pyttsa i så mycket blåbär du vill, sedan lite mer smet och blåbär tills formarna är 3/4 fyllda. Strö på rikligt av det hopnypta fraset. Lägg på några blåbär överst. 

In i ugnen sådär 20-25 minuter


Visst är formarna söta. De finns på Åhléns i olika färger och mönster, dessa heter Vendela och du hittar dem här. Lagom stora också.

Jag bakar oftast sena kvällar. Sätter på rätt hög musik och bakar, mixar och fixar -Terapi! Eftersom jag inte kan yoga eller gå ut och springa nu så är bakning min egentid och lilla bubbla. Fungerar ni så eller är det bara jag som är konstig som ser bak lite som meditation?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Nu ska vi också baka! :D kvällstid är mysigt att baka på / Emelie o David

2012-04-15 @ 22:51:39
Postat av: Linda-matstugan

Åh, vad roligt att få en kommentar här! Emelie och David, hoppas det blev något gott/Kram!

2012-04-16 @ 22:49:43
URL: http://matstugan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin