Världens Godaste Linssoppa - Jag lovar!

Hade en tid då jag gjorde denna linssoppa en gång i veckan. Nyttigt och gott på samma gång. Bjöd min fina ungdomsvän Lotta på soppan i veckan för att fira att hon fått nytt superjobb och som tack för att hon, världens bästa, kom och avlastade och muntrade upp mig lite efter en lång vabbardag.

För 4 pers

2 dl röda linser
1 röd lök
1 skalad morot
1 röd paprika
2 vitlöksklyftor
1 liter grönsaksbuljong
1-2 tsk curry

Lite smör/olivolja
Salt & peppar

Gör så här

Hacka lök, vitlök, morot och paprika. Jag brukar göra rätt stora bitar. Fräs med linser på svag värme i olja/smör. Det ska dock inte brynas. Pudra på curryn.

Häll på buljong och låt soppan småputtra i drygt 30 minuter.

Jag häller sedan över allt i stora mixern och kör (lyft lite på locket emellanåt så att värmen får pysa ut). Man kan också använda stavmixern direkt i kastrullen såklart. Den ska vara helt slät. Smaka av med salt och peppar.

Servera med lite paprika, oliver, klick youghurt eller creme fraiche, pumpafrön, timjan och rostat bröd skuret i stavar.


Kommentarer
Postat av: Agnes Jenny

Det här var alldeles fantastiskt gott och enkelt att göra! Tack för receptet!

2011-10-15 @ 16:20:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin