Ugnspannkaka


Tricket för att få den bästa möjliga ugnspannakakan är många ägg. Testa!

För en långpanna

4½ dl vetemjöl
9 dl mjölk
5 ägg
1 tsk salt
1 paket tärnad bacon (eller 300 g)

Sätt ugnen på 225 C 

Smöra ugnsplåten

Vispa ihop mjölk, mjöl och salt genom att tillsätta lite mjölk i taget.  Vispa ner äggen, ett i taget. Häll smeten på plåten. Strö över bacontärningarna. 

Sätt in i mitten av ugnen ca 30 min tills den är perfekt gyllenbrun.

Lingonsylt är ett självklart tillbehör, men vad kan man mer ha? Tips?


 


Kommentarer
Postat av: Sofi

Jag brukar ha äppelmos till :D

2011-01-12 @ 19:32:39
URL: http://www.sofis.se
Postat av: Anita Råberg Lindas mamma

Till ugnspannkakan kan man förutom lingonsylt ha keso och apelsinklyftor. Det förhöjer smaken, kvaliteten och utseendet på rätten.

2011-01-12 @ 23:37:38
Postat av: ebba

hejhej, jag håller precis på med denna smet men den blev väldigt rinnig, så jag får hoppas den blir bra ändå :) frästen ska man smörja smeten med ströbröd?

2011-08-23 @ 16:57:57
Postat av: Linda

Hej Ebba!

Hur gick det till slut, blev det bra i ugnen? Den är nog lite rinnig i bunken. Smörj långpannan, men inget ströbröd. Hoppas familjen blev nöjd.

2011-08-23 @ 18:50:32
URL: http://matstugan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin