Cannelloni med Marinerad Kyckling

Cannelloni känns som perfekt helgmat: massa ost, smak, ser lite festligt och svårt ut, fast det inte alls är svårt på något sätt, och passar finemang till ett glas rött vin. Det var en vän till mig som gjorde dem från början. Det gäller att omge sig med vänner som är fenor i köket:-) Jag byter lite mellan smakerna på creme fraichen och keson beroende på vad jag har till. Ibland tar jag till och med antingen keson eller creme fraichen utan smak.

För 4 pers

Sätt ugnen på 200 C

Cannelloni

1 paket Färska lasagneplattor (skär så stora cannellonibitar som du vill ha)
Keso (liten burk) - t ex grillad paprika
Creme fraiche - t ex chili och paprika (eller tomat och basilika)
1 dl riven ost
1 dl riven ost (att strös över innan de sätts in i ugnen)

Blandas i skål. Klicka på rätt mycket på varje cannellonibit och rulla ihop. Lägg med fliksidan ner i tomatsåsen i en ugnsfast form.

Tomatsås

Krossade tomater
Vitlök (hackad)
Buljongtärning
Lök (hackad)
salt & peppar

Koka ihop tomatsåsen. Häll över i ugnsfast form. Lägg i de stoppade cannellonirullarna med fliken ner i tomatsåsen. Viktigt att de endast ligger till cirka hälften i tomatsåsen, till hälften utan tomatsås.

Strö över rikligt med riven ost och ställ in i ugn i ca 15-20 minuter.

Denna gång blev det honungsmarinerad kyckling i ugn till. Marinaden är en färdigvariant (tror att det var CajPs, men är inte helt säker). De marinerades och bryntes snabbt i stekpannan. Jag la sedan över filéerna i ugnsfast form och ställde in tillsammans med cannellonin i sådär 20 minuter.


Kommentarer
Postat av: mary

hihi längesen jag gjorde dessa, blir nog en middag med dessa snart, mums!

2011-01-14 @ 22:18:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin