Linssoppa som smälter i munnen



Vi är lite inne i en soppperiod just nu. Igår kväll blev det alltså ännu en soppa - Linssoppa. Jag älskar linssoppa, min sambo tycker det är sådär. Jag har två favoritlinssoppor den ena är den med morot, paprika och lite curry och den har jag i perioder gjort 1 gång i veckan, receptet hittar du HÄR. Den andra är denna som är med purjo, potatis och timjan och verkligen smälter i munnen.

För 4 pers:

2 dl röda linser
1 större purjo
2 potatisar
2 grönsaksbuljong
1 tsk timjan
1 l vatten
1 lime (saften)

olivolja, peppar, salt

Gör så här:

Börja med att skölja linserna.

Strimla purjon. Skala potatisarna och skär i mindre bitar. Fräs purjo och potatis i i olja i en stor kastrull. Häll i linserna, i med buljongen, timjan och vattnet. Salta och peppra lätt. 

Låt koka under lock sådär 10 minuter drygt. Pressa ner limen. 

Mixas soppan slät med mixer eller stavmixer. Om den är för tjock så spär du bara ut den med lite vatten. 

Servera med lite strimlad paprika, en klick creme fraice och något gott bröd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin